CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS

Selasa, 29 Disember 2009

buah tangan dari Australia...

Cik Fairy Lilly

Nampak tak gambar si cantik manis kat atas tu...tu bukan adik saya atau jauh sekali bakal menantu saya...hehehe jangan marah Fairy....sebenarnya si cantik manis kat atas tu ler Cik Fairy Lilly.

Tengah belajar kat Australia...kalau masuk blog Fairy Lilly dia memang cakap bahasa nogori...seronok baca.



Tetiba jerkan aritu tengah sidai kain kat depan abang posmen datang....sambil senyum meleret tulis nama ngan no i/c lepas tu dapat satu bungkusan seperti kat atas tu...yehhhhh!!!!! seronoknya.

Sebenarnya tak menang pun kontest yang Fairy buat tapi dengan suka rela tanpa sebarang paksaan dia kasi juga buah tangan dari Australia....terima kasih....terima kasih....terima kasih ada lagi sebakul terima kasih akak poskan...hihihi.


Yang ni...cenderahati yang cute dari Fairy Lilly made in Australia

Dah ler tak menang kontest...suruh pilih lak hadiah mana yang berkenan...nampaknya tu pilihan yang anak-anak kat rumah pilih.



Tu dah tepek pun kat peti sejuk...bertambah koleksi....sebenarnya dah banyak dah tepek tapi lebih banyak yang dah berderai kena kejekan si kecik kat rumah tu.


P/S: Fairy Lilly terima kasih sekali lagi walau pun kita kenal tanpa bersua muka tanpa suara berbicara namun Fairy Lilly begitu baik sekali...terima kasih sekali lagi muahhh!!!















Khamis, 24 Disember 2009

hah!!!....kan dah kantoiiiii.....

port baik punya....


Saya memang hangin satu badan aritu....dah macam samseng kampung pasir berdengung makcik yang selalu kontrol ayu ni.

Ceritanya begini....saya kat dapur tengah tanya anak saya siddiq...abang long gi mana dah azan asar tak balik lagi solat pun belum.

Tiba-tiba terdengar suara budak riuh-riuh....saya pun capai tudung terus keluar ikut pintu belakang...rasanya suara tu datangnya dari rumah hujung.

Rumah hujung tu kanda baru sewakan dua bulan lepas pada seorang lelaki bujang. Penyewa ni selalunya balik lewat petang sebab berkerje.

Dah beberapa hari ni saya tengok ada beberapa orang anak jiran duduk melepak kat tepi rumah tu dan ada juga duduk bersenang lenang kat atas pokok mangga tepi rumah....kalau setakad duduk-duduk berborak-borak saya masih tak kisah lagi.

Saya berhenti selang sebuah rumah dari rumah sewa saya...dari atas pokok kelihatan dua orang budak tapi tak nampak muka sebab terlindung dengan daun pokok mangga.

Yang memeranjatkan saya lagi menaikkan hangin saya bila saya nampak plastik tergantung kat dahan pokok kat dalamnya ada setin gam. Dia orang hidu gam kat rumah saya......

Dan dua orang budak sedang pegang plastik yang berisi gam dan memberikan kepada budak yang satu lagi.

Saya dengan suara halelintar...

"hoooooiiii!!!!!!!......budak dua orang kat atas pokok tu ko buat apa hahhh!!!!!..."

(panggil hoi sebab tak tahu nama..)

"ko dua orang pegi balik sekarang..."

"cik tak nak tengok muka ko kat sini..."

"ko tahu tak ni rumah cik....ko buat apa hah!!!...ko hidu gam kat sini ekkk!!!..."

Selain budak dua orang kat atas pokok tu ada lagi beberapa orang duduk kat tepi dinding rumah...terpinga-pinga dengar suara makcik ayu ni.....

Saya masih tak puas hati takut budak dua orang tu tak berambus lagi....saya balik capai kunci kereta terus gi rumah sewa saya...tengok salah seorang budak yang saya sergah tadi masih ada buat muka selamber...

Makcik ayu masih tak puas hati...."hoiii!! anak S###rin ko pegi balik sekarang..."

Sebenarnya semua budak-budak tu anak jiran sebelah menyebelah rumah saya...kebanyakkannya sebaya anak saya.

Makcik ayu nak bersyarah...

"ko semua kalau nak duduk-duduk ker apa...cik tak marah....duduk ler...tapi cik tak suka ko semua buat tak senonoh kat rumah cik ni....kalau ko semua tak dengar cakap cik....cik repot polis nanti..." cehwah macam berani sangat makcik ayu ni....

Budak yang hidu gam tu salah seorangnya baru berumur 12th....yang saya nampak cuma dua orang yang lain tu saya tak mahu cakap mereka terlibat sama sebab saya tak nampak dan saya tak marahkan budak yang lainnya cuma dua orang yang buat tak senonoh tu jer.

Kanda balik jer terus makcik ayu ngadu...malamnya kanda panggil anak jiran sebelah yang ada juga masa tu...beri amaran...dan beberapa orang lagi...pucat lesi budak-budak tu.

Kira makcik ayu ada orang kuat ler....

Amaran: Kalau semua atau salah seorang dari budak-budak tu buat pekara yang tak baik dengan anak bujang saya...saya pastinya buat laporan polis.

(shafiq yg tak tahu apa2 tiba2 kena maki seranah dengan salah seorang dari budak2 tersebut kira otai ler tu...duduk kat rumah baris depan rumah saya.....ingat cik kenal mak ko...)

TAKUT TAK DENGAN MAKCIK AYU NI....HAHAHAHA.









Selasa, 22 Disember 2009

oooiiii!!! perlahan sikit boleh tak....

KETANG!!!!!!!!

=
=
=
=
=
=
=


KETONG!!!!!!!

=
=
=
=
=
=

KETANG!!!!!!!!

=
=
=
=
=
=
=

KETONG!!!!!!!

=
=
=
=
=
=
=

Oooooiiiii!!!! bising lerrr....buat keje tak boleh pelahan sikit ker...???

Abis kang semua pecah.....

Nanti telinga hilang lah....pipi sompek lah....

dah tak cantik lagi.....

nanti kalau orang datang tengok buat malu jer....

Emmm....macam tu ler kalau anak dara kat rumah ni buat keje....bukan suruh buat apa cuma suruh basuh pinggan jer.

dia punya bising ngalahkan orang bertukang...

kalau orang tak nampak....dengar jer memang orang kata tengah bertukang ler...

macam orang berperang pun ada gak....

kalau nak kira entah berapa biji tah cawan atau gelas kat rumah ni yang ghaib tiba-tiba....

takkan ler hantu datang pinjam pulak....

mangkuk dengan pinggan pun sama....abis sompek sana sompek sini jawabnya duduk kat tong sampah ler....

kalau dulu-dulu masa kecik-kecik kalau basuh pinggan ada yang terpecah ker apa.....

mak mula ler membebel....

"hah...lepas ni tak payah makan pakai pinggan....pakai daun pisang jer lepas makan terus buang takyah basuh-basuh..."

Macam tu ler budak baru nak belajar....kalau tak... tak tahu nak ke dapur. Pecah sikit-sikit tu biasalah....yang penting anak dara kena belajar ke dapur bukan perut lapar jer baru nak ke dapur.









Sabtu, 19 Disember 2009

aku anak minang...

Alhamdulillah...rasanya badan ni dah pulih sepenuhnya hasil sentuhan tangan Shafiqa mengurut...anak aku yang sorang ni kalau bab mengurut memang terer tapi lepas tu mula ler pening nak mutah dengan sakit perut. Bila nak tido jer mesti bawa bekas takut termuntah...kesian pulak.

Tapi kali ni saya rasa teruk sikit macam nak demam pun ada seram sejuk jer badan ni...lepas Shafiqa mengurut terus jer saya kasi dia asam garam bukan apa ni petua orang tua-tua supaya dia tak kena masuk angin macam saya.

Alhamdulillah elok nampaknya takde pulak dia ngadu macam-macam. Malam-malam sabtu ni apa lagi layan majalah 3 jerlah....cerita minggu ni tentang tanah minang kat padang.

Tak tahu ler hati ni tetiba jer rasa tersentuh bila tengok majalah 3 malam ni...teringat-ingat arwah abah...tutur katanya yang loghat minang tu seakan terdengar-dengar kat cuping telinga ni.

Terasa rindu dengan loghat minang...walaupun saya tak pandai cakap minang tapi kalau yang mudah-mudah tu boleh juga saya paham.

Jom layan lagu minang ni...



AYAM DEN LAPEH ( ANITA SARAWAK )


Luruihlah jalan payakumbuah
Babelok jalan kayu jati
Dima ati indak karusuah
Ayam den lapeh ai ai
Ayam den lapeh

Mendaki jalan padangsikek
Basimpang jalan ka biaro
Di ma ati indak kamaupek
Awak takicuah ai ai
Ayam den lapeh

Sikucapang sikucapeh
Saikua tabang saikua lapeh
Tabanglah juo nan karimbo
Oilah malang juo

Pagaruyuang batusangka
Tampek bajalan urang baso
Duduak tamanuang tiok sabanta
Oi takana juo ai ai
Ayam den lapeh

Khamis, 17 Disember 2009

SELAMAT MENYAMBUT TAHUN BARU HIJRIAH 1431H

SEMOGA TAHUN YANG MENDATANG INI MENJADIKAN KITA LEBIH BAIK DARI TAHUN-TAHUN SEBELUMNYA.



P/S: Minta maaf buat beberapa hari ini saya tidak dapat singgah ke laman sahabat-sahabat sekalian kerana kesihatan tidak mengizinkan. Saya akan bersiaran seperti sedia kala selepas beberapa hari..InsyaAllah.









Rabu, 16 Disember 2009

lima lelaki ratah budak 14 tahun...


Dah baca metro arini....pagi tadi tengok MHI dengan pengantaraan Ally Iskandar dengan Wardina membacakan keratan akhbar hari ini yang mengejutkan saya berita tentang salah satu berita di muka depan Harian Metro....adegan terlampau.

Gadis bawah umur 14 tahun melakukan adegan seks dengan lima orang lelaki 20an secara bergilir-gilir dan dirakamkan oleh salah seorang dari lelaki tersebut dengan menggunakan telefon bimbit budak tingkatan dua tersebut.

Rakaman di telefon bimbit budak 14 tahun ini dijumpai oleh salah seorang ahli kelaurga dan menyerahkannya pada bapa budak tu...yang menggeramkan tu budak tu balik ke rumah dengan muka yang selamber jer lepas melakukan perbuatan terkutuk tu...

Tak tahu ler nak cakap apa kalaulah perkara ni berlaku pada saya ( mintak dijauhkan) saya pun tak tahu nak buat apa tapi yang pasti saya memang seorang ibu yang gagal dan sia-sia segala penat lelah dan segala pegorbanan yang dibuat dan sia-sia saje kepayahan mengandung dan kesakitan yang ditanggung ketika saat-saat melahirkan bila anak yang kita tatang bagai minyak yang penuh melakukan perbuatan terkutuk tu.

Macam nilah mari kita bincang sama-sama....sebab perkara yang tak terduga ini mungkin berlaku pada anak kita, saudara mara kita atau jiran tetangga kita.

Sekarang ni budak darjah satu pun dah ada hanset yang canggih lagi ngalahkan kita punya pun ada...

~ haruskah kita pantau segala isi kandungan di dalamnya termasuk kiriman sms..???

~ haruskah kita berikan handset yang hanya berfungsi untuk call dan sma jer...???

~ haruskah kita beri kata dua atau amaran kiranya kita terjumpa sms yang berbaul lucah...??

~ haruskah kita tak payah langsung beri anak kita hanset...???

~ haruskah kita rampas hanset sebagai hukuman...???

~ haruskah didikan agama ditekankan dalam didikan di rumah...??

~ haruskah kita berlapang dada bila jiran tetangga mengadu perihal anak kita kat luar...???

~ katakan apa saje yang nak anda katakan.....

Apa pun sekali tindakan kita seharusnya semua itu adalah usaha terbaik untuk zuriat harta dunia dan akhirat kita. Kita tak boleh mengawasi anak kita 24 jam itu hakikat yg harus kita terima.

Biarlah kita dikatakan ibubapa yang kolot ketinggalan zaman...penerangan yang jelas atas segala yang kita lakukan kepada anak kita harus di perjelaskan agar mereka tahu apa yang kita buat adalah untuk kebaikan mereka juga.

Selain berusaha berdoalah untuk yang terbaik bagi keluarga dan anak-anak kita...dan tawakal...Insyaallah Allah akan mempermudahkan urusan dunia akhirat kita...tu jer yang mampu kita buat.








Selasa, 15 Disember 2009

cari peluh...

Alamak dah pukul 4.30 ptg...azan asar pun dah berkumandang....n3 baru belum buat lagi asik tertangguh-tangguh jer...

Ingat petang ni lepas asar nak gi cari peluh sikit....nak gi jogging keliling kampung sana. Dari mula cuti sekolah sampai ler sekarang ni baru dua tiga hari jer dapat gi jogging geram betul.

Cuti sekolah ni asik kat dapur jer masak makan... masak makan... macam mane ler tak bertambah montel lagi gebu...hehehe.

Jom layan saya berjogging....

dah siap ni jommm....

1 malaysia...jaga-jaga amoi depan ada taik lembu....hehehe.

Saya jogging bukan kat trek tapi kat tepi kampung sebelah taman perumahan saya....seronok gak tiap-tiap petang ramai datang berjogging tua muda dari kaum india, cina, melayu, nyona ngan apek tua pun ada.

Yang ronda-ronda naik motor, naik kereta sampai ler yang saje jer duduk lepak.


yang mancing pun ada...


alahai...gelap pulak gambo ni sejak hanset masuk dalam kolam ikan keli aritu terus blur jer...


Kat sini sebelah kiri sungai sebelah kanan ladang kelapa sawit dan kampung....jadi pemandangan memang segar dan sejuk mata memandang. Lembu pun banyak gak...hehehe.

Masa jogging tu pakai baju kaler merah bila nampak lembu terus rasa seram...pulak lembu tu macam suke jer ngan kaler merah...tenung punya ler lama...saya dah ready langkah seribu ni mane ler tahu dia nak berkenalan ngan saya.


Hah!!! tenung...tenung aku nak ambik gambo jer lahhh.... posing elok-elok jangan buat kek tau...

Ada banyak lagi kat sana tuuu....heyyy!!! lembu ko kejar ler aku biar laju sikit aku lari biar hilang lemak aku...dah lama sangat dah aku simpan ni....cepat lerrr....



Sabtu, 12 Disember 2009

masuk lobang...

Rumah atas bukit....


Malam tadi tengah asik memblog tak sedar dah larut malam anak-anak pun dah masuk tido...tetiba jer teringat kanda yang belum balik lagi...ke manakah dia keje ker atau bersembang-sembang ngan kekawan....kalau tak telepon memang tak ingat balik ke subuh sudahnya maklum ler sesekali keluar jumpa kawan mestilah panjang celotehnya...

Gi call ler kejap...rupanya masih buat keje pendawaian kat rumah atas bukit tu...

"haiii dah tengah malam buat keje lagi kerr???"

"ala...buat jer ler nanti sok ada keje lain...kalau tukang dah naik siling lagi susah nak buat..."

"buatkan abang air panas antar kat sini sedap juga lin..."

"ah yerlah kejap lagi..."

Jam cap ayam kat dinding dah tunjuk pukul 11.30 malam...siap-siap buat air teh o panas terus jer gi antar dengan baju kelawar corak pelangi.....tak jauh sebenarnya cuma selang 6 buah rumah jer....cuma rumah tu betul-betul kat sempang seberang jalan....

Kat tangan ni sebelah kiri pegang jak air sebelah lagi pegang handphone...ni takde keje ler nak snap gambo jer....


"bang ni air nyerr.."

"k mekasih letak kat situ kejap lagi abang minum.."

Lepas ambik gambo jer terus balik sambil tutup handphone dengan tak pandang jalan..... tiba-tiba.... kedebukkkk!!!!!....alamak apa hal ni....gelap kejap pandangan mata.

Dan sepantas kilat belum sempat nak buat apa-apa...

Nilah lobang jahanam tu...apasal ler dio orang tak nak tutup lobang ni....silap aku gak.



"ehhh!!!! lin kenapeee niiiii..."

"nantiii abang angkatttt....abang angkatttt...."

Masih lagi dalam keadaan terpingga-pingga....

"awak tak apa-apa kerrrr..."

"sakit kat mane....sakit kat maneee..????"

Dalam hati... apasal lak laki aku ni gabra semacm jer....aku jatuh jer masuk lobang bukan apa-apa pun...bukan ada patah riuk ke apa...

Tapi kalau kau orang boleh tengok laki aku punya berlari siap sreetttttttt.... brek ngan kaki....gempak gila nak selamatkan bini dia....padahal aku boleh naik sendiri pun.... eksen lagi tuuu...hehehe.

Lepas tu aku bengang gak kan sebab boleh jatuh dengan baju kelawar glemour tuuu...ahak ahak. Mula-mula jatuh tu memang tak rasa sakit ler...tapi bila tengok kanda risau semacam jer buat-buat sakit ler kan.

Keadaan masa jatuh tu kaki kiri kat dalam lobang kaki kanan dari dada ke atas....kat atas. Bayangkan macam mane tuuu....hehehe tapi kaki kiri yang jatuh dalam lobang tu memang tak jejak kat tanah memang dalam betul.

Terus kanda antar balik naik motor...kanda suruh basuh dulu masa nilah baru rasa sakit campur perit ngan pedih....aduhhhhhh sakit nyerrrr....kanda sapukan ubat luka lepas tu ambik minyak urut...urut mana-mana yang sakit takut ada yang terkehel ker kalau tunggu esok takut bengkak atau masuk angin.

Kanda kata dia dengar ada benda jatuh....nasib baik dia tak kata bom ker nangka busuk ker atau gajah terduduk ker...kalau tak kat situ gak aku nangisss...waaaawaaaa!!!!

"ayah! ayah! ayah tak rasa ker macam gempa bumi...????" betuah punya anak....mogok masak kang baru tahu....

cinabeng punya lobang...aduhhhh sakit nyerrrr...alhamdulillah takde apa-apa.

Ok ler nak masak dulu......







Jumaat, 11 Disember 2009

sidang Jumaat...


Muhammad bin Basyir berkata:

Semalam kamu lewat sebagai saksi yang adil

Harimu ini juga menyaksikan perbuatanmu

Jika semalam engkau berbuat buruk

Lipatkanlah kini dengan kebaikan, engkau terpuji

Jangan engkau tunda perbuatan baikmu sampai esok

Barangkali esok akan datang namun engkau telah tiada

Telah engkau lakukan dosa yang kau inginkan

Kau tunda juga taubat dimasa datang

Sedang mati datang di saat tiada terduga

Itu bukan perbuatan orang berakal.




Nabi Daud as berkata kepada Nabi Sulaiman as,
"Dapat dilihat ketaqwaan seorang mukmin dengan tiga hal. Baiknya tawakal dalam sesuatu yang dia dapatkan. Baiknya redha dalam sesuatu yang dia peroleh. Serta baiknya kesabaran terhadap sesuatu yang tiada."



Mestinya engkau bersabar atas kehilangan sesuatu yang hilang
Tidak perlulah engkau bersedih
Jika dunia menawarkan kemerlapannya
Maka sabar terhadapnya alamat kebaikan dan warak
Patahkan nafsumu selalu
Kan kau dapat apa yang kau inginkan.

Sabar itu kunci cita-cita
Selalu menolong tiada hentinya
Sabarlah mesti panjang beberapa malam
Barangkali kedukaan akan bertukar kepada kesukaan
Barabgkali keberhasilan itu tergantung pada kesabaran
Yang tidak mungkin itu tidaklah ada

Sabar itu tali iman yang kuat
Benting pertahanan dari tipuan syaitan
Sabar punya akibat terpuji
Akibat tergesa-gesa adalah rugi
Jika kau bertemu saat menyedihkan
Itu biasa tabiat zaman
Kenakan baju kesabaran.
















Selasa, 8 Disember 2009

nak membebel....


Mulut ni rasa macam nak membebel lak pasal anak-anak yang tengah cuti sekolah sekarang ni. Harap-harap ler ibubapa peratikan anak-anak terutamanya anak-anak remaja jangan dibiarkan berkeliaran melepak tak tentu hala.

Ni bukan nak cakap anak saya baik atau anak orang lain jahat atau sebagainya fikir positif.

Sekarang ni cuti sekolah banyak saya tengok anak-anak jiran tetangga yang membesar depan mata menjadi semakin bebas dan buat benda-benda yang tak baik.

Budak-budak yang sebaya dengan anak saya dalam lingkungan umur 14 tahun terutamanya anak-anak jiran mula berjinak-jinak dengan kegiatan tak bermoral.

Pada mulanya saya selalu peratikan budak-budak ni hisap rokok sembunyi-sembunyi dan pernah terserempak ketika beli rokok kat kedai runcit....sekarang ni selamber jer hisap depan mata kita.

Tapi sekarang ni dah semakin berani dah mula mabuk-mabuk dengan arak yang murah dan sekarang ni tengah kemaruk hidu gam...Ya Allah minta dijauhkan.

Yang peliknya kenapa nak cuba benda yang tak senonoh tu..??? seronok sangat ker benda tuuu??? cuba ler benda lain yang lebih berfaedah.

Saya rasa kesian tengok budak-budak ni....masih muda dan bertenaga tapi merosakkan diri sendiri....dulu masa kecil baik jer....saya dan emak-emak budak ni selalu tunggu sama-sama masa jemput balik sekolah....tapi sekarang jadi macam tu pulak.

Nilah asalnya mereka ni terus hanyut ke dunia hayalan sementara....dari nak cuba-cuba terus melarat jadi penagih...cuba bayangkan berapa ramai budak-budak sebaya anak saya kat taman perumahan ni yang buat macam tu lambat laun jadi *penagih pelapis* sungguh rugi.







Sabtu, 5 Disember 2009

tuan ladang bawak ikan....

S: ibuuu!!!! ayah tepon.

A: Assalammualaikum....

I: Walaikumusalam.....emmmm adepe bang.....???

A: lyn abang nak mintak tolong sikit boleh tak...???

I: (ishhh!!! laki aku ni apehal lak ni.... nak tambah cawangan kerrr???) nak mintak tolong per???

A: ni!!! cik abang balik bawak ikan sebarau.....awak balik kampung tolong masak boleh tak???

(cik abang tu panggilan bagi adik ipar yang bungsu, dia ni kembar yang lahir dulu dipanggil abang)

I: emmm....okler....


Rumah mak mertua takler jauh sangat lebih kurang 10minit jer dari rumah saya.

Dalam perjalanan terpikir-pikir nak masak ape ikan sebarau ni....sebelum ni tak pernah pulak masak ikan sebarau....cukup ker nak makan ramai-ramai ni.

Ni pun dah satu kereta bala tentera saya angkut semua kalau makan bukan sikit-sikit punya.

Tu belum tambah mak mertua, si kembar, saya enam sekeluarga, adik ipar empat sekeluarga....ishhhh cukup ker????

Sampai jer terus adik ipar tunjukkan ikan yang dibawa balik....sebenarnya adik ipar ni tuan ladang kat ladang sungai tawing kluang...disebabkan teringin nak makan ikan sebarau dia suruh jer pekeje ladang yang kaki pancing tu pancingkan ikan tuk dia....kebetulan dapat pulak tu....memang rezekilah jawabnya.

Berat dua ekor ikan tu 4 kilo dan harganya cuma 30 hinggit jer...murah tu apa lagi sambar jerlahkan....tapi yang sekor lagi tu tak tahu lak ikan apa....sape yang tahu boleh ler bagi tahu ikan apa tu....Haiii...nasib baik ler dia nak siang ikan tu kalau tidak abis ler jejari montok ku ni....dia punya sisik sebesar duit 50sen adusss....
Tengok ler tu...dapur tu dari letak kat atas dah duduk kat bawah sebab kena pakai kuali sebesar-besar alam.

Cari punya cari pinggan yang paling besar kat rumah mak mertua ni tak jumpa...pakai yang ado jerlah ambik ko dulang besar baru muat.

Aduhhhh!!!!! akhirnya siap jugak....tapi tak tahu ler pulak apa ker nama masakan saya ni....mula-mula kanda suruh masak lemak cili api tapi bila tengok punya ler besar ikan manalah ada periuk yang besar nak muat masak ikan ni.

Last-last adik ipar kata masak jer pekat-pekat lepas tu siram jer kat atas ikan tu....lepas tu apa lagi bedal ler....sila....sila.






Selasa, 1 Disember 2009

tulang empat kerat...

Cuti-cuti sekolah macam nilah peluang terbaik untuk merasa tulang empat kerat anak bujang kat rumah. Kalau hari bersekolah memang tak merasalahhhh.... dari tengok dia asik buang masa ngadap pc lepas tu ngadap tv pulak, lebih baik suruh dia cabut-cabut rumput.


Bukan selalukan tengok anak bujang nyampu sampah macam ni.... ibu siap cekak pinggang lagi

" Ada lagi tu yang tak bersih.... kat sini ada lagi, tu pun ada lagi, bersih-bersih sikit buat keje tu..." hehehe

" Susah ler * bu * nak cabut rumput ni, pendek sangat.... "

" pakai cangkul ler kalau susah nak cabut..."


" Jangan ler ambik gambo * bu*...."

" Alahhh.... ambik gambo kaki jer muka ko pun bukan suci sangat pun...." hehehe


" Lepas bersihkan kat depan, kat belakang pulak tau, cabut dulu rumput lepas tu sapu sampai bersih..."

" Bu!!! dah siap dah...."

" heyyy!!! belum bersih lagi tu...". Ambik gambo lagi, senyap-senyap dari tingkap dapur.... hehehe.

Nak kena suruh ler baru nak buat kalau tak dia buat muka selamber jer. Tapi ibu dia jugalah tukang penyudahnya. Kalau dia yang buat keje memang tak senonoh belum boleh kalahkan ayah dia buat keje.