CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS

Rabu, 29 Julai 2009

nyamuk oh nyamuk

Punyalah besar nyamuk aedes ni... kalau masih ada yang tak kenal lagi nyamuk aedes yang mane satu memang tak patut...


Pemeriksaan kesihatan pun ada juga... akak-akak ni semua seram sejuk bila nak periksa tekanan darah... yang takde darah tinggi pun boleh jadi ada kelakar betul.

Yang satu ni yang buat saya muskil... cuba perhatikan betul-betul ada lebel nyamuk aedes diletakkan di lesung batu. Rasa-rasanyalah kat rumah sapalah sampai nyamuk beranak penak kat lesung batu ni memang tak patut.

Sekarang ni tengah hangat dengan penyakit Influenza A H1N1... bimbang betul lah takut penyakit ni merebak seluruh pelusuk negara. Kat sekolah pun ada juga anak-anak cakap ada orang dari Jabatan Kesihatan buat penerangan tentang penyakit ni.

Tapi yang nak saya katakan kat sini bukan pasal selsema babi ni. Sebelum penyakit selsema babi menular ke negara kita seluruh negara sibuk berkempen tentang penyakit yang sinonim dengan kita tak kiralah di luar bandar atau di bandar iaitu Demam Denggi.

Di tempat saya adalah kawasan panas demam denggi setiap tahun ada saje penduduk yang kena demam denggi... bila dah ada yang kena demam denggi apalagi Jabatan Kesihatan pun datanglah buat sembur asap kekadang dah macam pesta pulak. Saya memang berhati-hati bila penyakit ni mula menyerang di kawasan perumahan saya.

Bukan apa rasa tak sanggup nak tengok anak-anak kita yang masih kecil kena demam denggi yang boleh bawa maut ni. Sebelum apa-apa terjadi lebih baik kita ambil langkah berhati-hati.

Tapi itu dua atau tiga tahun yang lepas sekarang ni Alhamdulillah sejak seluruh sistem peparitan dinaik taraf kami semua tidak lagi bimbang tentang serangan nyamuk aedes lagi.

Walau bagai mane pun kempen kesedaran masih juga diadakan di tempat kami. Semoga kita dan seluruh ahli keluarga kita dijauhkan dan dilindungi daripada penyakit yang membahayakan kesihatan dan nyawa kita sama ada penyakit Influenza A H1N1, Demam Denggi atau sebagainya.

30 Luah rasa:

iNsaN BiaSa berkata...

sgt besar nyamuk itu sis..
bile doktor kata suspek denggi,terus minum berbotol2 100plus..xmo kena tahan wad punye pasal..huhuu

shi3la berkata...

hermmm betul tuh kak..

yang haku tension biler ader kes denggi baru ler kesihatan kelam kabut pi sembur nyamuk tuhh..dah tuh pi sebur pon kat kaw yg terbabit jerk..adoilaaa..

Moga kiter semua dilindungiNya..

kayteeze berkata...

Ha ha ....lesung batu siapa pulak tu.. mesti bertahun tak masak, ekekeke.....

kuIna LadyInRed berkata...

nyamuk pembawa penyakit
sy suka iklan kebersihan kat tv
ibu yg syngkn keluarga kena menjg kebersihn rmh kan...

tp klu kita sj jg rmh orang sekeliling tak jaga tak jadi gak...

babi pul pembawa virus... aduh... mcm skrng..

ima berkata...

hehehe...yang pasti lesung batu tu bukan ima punya tau!!!

naz...minta jauhlah keluarga kita dari segala penyakit tu...

nurdaniella berkata...

salam naz.. kat melaka ni dah ramai yang jadi mangsa selsema babi nih.. risau pulak nak keluar jalan2.. harus cari topeng muka nih..

Fara berkata...

baru ader cerita dari akak. dh windu...lama sgt menyepikan diri.

skg ni pn fara x bape sihat. risau gak kot2 denggi. kt rmh byk nyamuk la.

Suzi berkata...

kat sini selsema babi pun dah teruk...ramai juga yg kena...risau juga.
tapi kat sini blm dengar pasal denggi...nyamuk pun memang kurang...tak sesuai dgn cuaca kot...ataupun kebersihan dan perparitan yg baik...

arnamee berkata...

salam.. nyamuk itu kijam.
dapat maskot tu kat abah anem, mesti ditembaknya., ekeke..;p

julietchun berkata...

makin hari byk pulak sekolah/kolej yg tutup akibat H1N1.Dlm lesung batu pun buleh bertelur aedes nih,dasat tol.

zue berkata...

yg smlm meninggal pun org kita...mcm mana ni yg x mkn babi pun jadi mangsa.

demam denggi ni jgn dibuat main...klu rasa seram sejuk waktu mlm dan ada tanda bintik2 tu cepat2lah gi klinik.

yani_worldpeace berkata...

bosarnye...setiap org kena la jaga kawasan rumah, tak ble la nak harapkan jab kesihatan je...asenye nyamuk tu pun dah imun dengan fogging tu...susah nak carik penyelesaian sebab membabitkan ramai org...

noorlara berkata...

Biasanya bila dah kena barulah nak beringat masa tu kalau nasib tak baik tentulah dah terlambat!
Sivik minded org kita masih jauh ketinggalan, kebersihan belum menjadi cara hidup lagi

zureen @ mama berkata...

Hmm..besar betul nyamuk tu..

Disebabkan H1N1, sekolah anak2 zureen ditutup seminggu..Nak
kemana2 pun takut ,sbb kes penularan tempatan sedang tinggi..huhuhu.

izan berkata...

ye lar... sampai hati bagi nyamok bersarang dalam lesung batu... pedas. hihi..

ilyn, dah beberapa hari ni ank perempuan zan sesak nafas. haritu dia makan selagi ada pulasan ngan mata kucing.... tapi takut juga pi bawa klinik dah...

antara tanda2 H1N1.... jangan diabaikan, sesak nafas....

LotsOfLove-Pearls berkata...

Salam Kak...
Kak sihat?
Mood ok dah..?
hehe...

Penyakit tu memang amat menyeramkan.
risau jer..
dah lah berjauhan ngn family..

sob..
sob..

Moga kita sihatselalu.

atie berkata...

Kalaulah nyamuk besar tu, alamat lari lintang pukang ler nampak nyamuk nak hisap darah....

Bunga Rampai berkata...

Health is wealth.

Sama-sama kita jaga persekitaran dan kesihatan diri.

Salam :)

chekdenoor berkata...

Ada customer chekdee, kematian anak sulongnya 10 tahun yang lepas akibat demam denggi ...dan yang paling menyedihkan 2 tahun yang lepas , dia kehilangan anak ke3 nya akibat penyakit yang sama .....Taman pertama Ulu Klang adalah kawasan denggi sebabnyer .....kebersihan kawasannya tidak dijaga dengan baik..........Sekarang...dia hanya ada anak ke2 sahaja...... kalau chekdee .....pindah jer dok kat tempat lain .

Unrestmind berkata...

hye salam ...lame x jenguk blog u..k la u tk cre k..bye

faridmw berkata...

salam.. sekrang ni kebersihan diri perlu diaja supaya senyuman leh terukir dalam diri dapat dan apabila senyum menunjukkan pada sihatnya tubuh badan.. hehehe..
semoga kita dihindari dari penyakit2 merbaya..

Mak Su berkata...

salam ziarah.... :)

tintaHati berkata...

Doa bersama mohon dijauhkan dari segala bala dan petaka...

selamat menyambut ramadhan kak!

Sunshine in the morning berkata...

huhu..ltak dlm lesung tuh..
tuk perhiasan je kak..
last mnte nk hias
wakakaka..
pandai2 je ati nh
hehe

LotsOfLove-Pearls berkata...

Kak...

Kak ok...?

SeJaDah EmaS berkata...

aloha..besau gilos nyamuk tu..takpe kita panggil ridset besar kat pj nun

Unrestmind berkata...

hye salam...ade lg ka...B1N1 n Tamilflu...k la..bubye

chekdenoor berkata...

Salam,

Chekdee ingin mengucapkan selamat berpuasa kepada seisi keluarga. Mudah-mudahan puasa kita tahun ini, adalah lebih baik dari tahun-tahun yang lepas.

Bunga Rampai berkata...

Salam Ramadhan Naz,

Selamat berpuasa. Semoga segala amal ibadah diberkati dengan sebaik berkatNya.

~ujicham~ berkata...

hai naz.. lama tak singgah disini.. sbg peringatan, kita kenalah jaga kebersihan persekitaran kita.