CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS

Jumaat, 9 Mei 2008

RUMAHKU SYURGAKU

Inilah Mohd Siddiq yang akan menjejakkan kaki ke alam persekolahan buat pertama kalinya.

SEMOGA BERJAYA ABANG UDA.....


Selalunya selepas selesai uruskan suami yang hendak pergi berkerja dan kakak Shafiqa pergi ke sekolah aku membasuh baju.Sementara menunggu baju yang dibasuh siap aku menyapu sampah dianjung rumah.Sementara anak bujang kecil aku tu si siddiq lena dibuai mimpi indah yang kadang-kadang(rasanya macam hari-hari)basah lukus dan berbau.Tapi sejak dua menjak ni dia dah tak macam tu lagi aku dah buatkan jadual untuknya siap kunci jam lagi.Aku kunci jam pukul 2pagi dan pukul 5.30pagi sebab waktu itulah biasanya dia akan membuang hadas kecilnya.Anak ketiga aku ni lain sikit,dialah yang paling lambat bercakap empat tahun pun masih cakap bahasa jepun dia sorang aje yang faham.Tapi Alhamdulilah sekarang dah berumur lima tahun barulah faham apa yang dia cakapkan tambahan pulak dia dah aku hantar ke sekolah tadika agama johor(TAJ).Makin bagus pulak siap boleh hafaz surah lagi,dah pandai menulis,mengenal abjad,nombor,merwarna juga.Aku ingatkan dia ni lambat sikit (sebab lambat cakap,abang & kakak dua tahun dah cakap)tapi boleh tahan juga,mudah-mudahan ianya berterusan hendaknya AMIN... Alamak lupa pulak dengan puteri cilikku yang kadang-kadang pagi-pagi subuh dah bangun masih lena lagi rupanya pagi ni.Shaqira namanya agak lasak tak padan dengan girl kelakuannya mengalahkan abang long dengan abang udanya waktu kecil dulu tapi kuat menangis.Nak menyusu menangis,nak mandi menangis,nak basuh uk..uk.. menangis, nak tidur menangis pokoknya nangis semata.Aku rasalah sebab nama dia NUR SHAQIRA kot maksudnya yang membaca AlQuran tu pasal dia suka mengalunkan suaranya.

Anak sulung aku pulak baru melangkah ke alam remaja,nama Mohd Shafiq 13tahun tapi badan macam 16th like father like son.Aku ada juga membaca laman blog pelajar-palajar 'U`terutamanya dari UIA.Kadang-kadang terfikir pulak macam mana mak bapak dia orang mendidik anak sampai cermelang ilmu dunia dan akhirat.Aku memang berhasrat dan berazam melihat anak aku mendapat pendidikan yang seimbang agar senang didunia dan senang diakhirat.Aku pun akan dapat faedahnya bila dah menutup mata nanti.Anak aku baru memulakan langkah pertamanya walaupun keputusan UPSRnya tak memberangsangkan Alhamdulilah dapat juga dia masuk sekolah berasrama.Bukan apa supaya dia berlajar berdikari menguruskan sesuatu.Kalau kat rumah dia banyak bergantung pada aku,sampai kalau nak exam dia akan tanya apa buku yang nak baca dulu.Tapi sekarang dah banyak berubah badan pun dah tak semangat lagi cuma nampak makin panjang jer.Sebenarnya aku dah mendidik anak aku berdikari dalam mengurus diri dan kebersihan diri sedari kecil lagi cuma dari segi menguruskan masa aje, terutamanya masa untuk berlajar.Anak aku ni bercita-cita nak menjadi pensyarah nak berlajar kat UIA katanya dalam bidang agama sekarang pun dia berada dikelas aliran agama.Aku sentiasa mendoakan supaya apa yang dicita-citakan akan menjadi nyata dan yang penting jangan sesekali lupa pada yang Esa,anggap segala keperitan, pengorbanan,jatuh dan bangun sebagai ujian semata,putus asa jangan sekali.Ibu tahu abang long boleh lakukan Insyaallah.

Ada sorang lagi... puteri kedua aku Nur shafiqa,11tahun.Jangan lupa tahun depan nak ambil UPSR.Ini sorang lagi ni malas nak berlajar tapi rajin pulak tolong aku kat rumah.Kalau kerja rumah separti basuh baju(pakai w\m)sidai baju,sapu sampah,jaga adik,mop lantai,basuh pinggan, masak nasi dan macam-macam lagi pandai pulak dia buat.Sebenarnya taklah teruk sangat masih lagi duduk dalam kelas terbaik cuma kurang cemerlang.Harap-harap lepas UPSR nanti dapatlah masuk asrama.Hai...makin surutlah anak kat rumah, tu yang sikanda aku mula sibuk nak buat lagi,takde maknanya dah nak pencen dah ni, nak jaga badan pulak.Dah takde bau apa lagi badan aku ni, bau susu,bau bawang,bau belacan macam-macam bau lagi.Tak sempat nak uruskan badan,asik uruskan anak aje..Tapi kanda aku tak pulak merungut dia faham, dia kata bau asli,lantaklah kau situ.Janji bahgia.Satu aje yang tak sedap mata memandang pasal anak aku ni,dia punya badan punyalah...montel kuat makan.Tapi muka dia macam cerita cinta kalestrol lakonan erra.Kalau bab berpakaian macam ustazah,keluar rumah pakai tudung,walaupun depan rumah nak sidai baju Alhamdulilah mak borik anak rintik.Kalau dibandingkan dengan kawan-kawan sebayanya banyak bezanya.Jangan kecil aje bertudung litup bila dah besar nanti sibuk nak rebondinglah nak boplah nak kerintinglah,dijauhkan...Tapi kadang-kadang tu depress juga,sebab mak keluarga mertua aku selalu komen macam yang aku cakapkan tadi,biarlah yang penting kami tahu apa yang kami buat.

Emm... nampaknya dah gelap ruang tamu aku tu,dah tidur agaknya anak-anak dan bapak anak.Nampaknya kanda aku tidur kat luar melayan siddiq.Selalunya siddiq tidur dengan shafiqa kat dalam bilik tapi hari ni dia nak tidur dengan ayahnya kat luar.Kasian... tinggallah shaqira sorang-sorang kat dalam bilik yang berhawa dingin.Rasanya dah sampai masa untuk ucapkan selamat malam.Selamat malam abang uda, selamat malam kanda, selamat malam kakak, selamat malam adik,jangan lupa baca doa tidur.zzzzzzzzzzzzzzz

1 Luah rasa:

NoorGie berkata...

salam naz
duk kota tinggi yea?
kat mana?