CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS

Khamis, 12 Februari 2009

"oop!...celah kain ku rabak "

nak merokok sangat nah!... ambik kau

Macam biasalah bila penggera jam handset saya menjerit-jerit itu tandanya sudah sampai masanya untuk saya mengambil siddiq balik sekolah tepat jam 11 pagi.

Dalam kereta tetiba jer teringat ada suatu barang yang perlu saya beli. Lepas ambil siddiq terus jer gi kedai runcit Mak Bam. Bukan nama makcik tu Bam tapi anak dia yang nama Bam tu yang jadi kedai Mak Bam.

Lama tak gi kedai Mak Bam... selalu kalau beli barang kat kedai Mak Bam rajin makcik tu berbual-bual dengan saya tanya pasal anak lah... pasal kanda masih keje ulang alik lagi ker... pasal saya yang dah makin montel tak tanya pulak... saya makan beras cap apa... hihihii

Memang dah jarang sangat saya gi ke kedainya sejak kebelakangan ni. Lagi pun makcik tu dah tak berapa kuat... jalan pun guna kaki tiga. Sekarang menantu dia yang tolong jaga... makcik tu cuma duduk dan berborak-borak dengan pelanggan yang datang kat kedai dia... termasuklah saya yang rajin melayan.

Bila semua barang yang nak saya beli dah dapat saya pun nak bayarlah... tiba-tiba menantu makcik tu tanya nak berapa... saya terpinga-pinga, berapa apa...?? kemudian dia hulurkan dua batang rokok.

Ishhh... bila masa pulak aku minta rokok ni... saya toleh ke belakang... ada dua orang budak sekolah menengah. Dengan selamber jer ambik rokok dari tangan menantu makcik tu. Saya dengan membesarkan biji mata sambil memandang muka budak sekolah tu rasa terkejut beruk...

Budak sekolah tu sebaya dengan anak saya kawan sepermainan anak saya dan saya kenal benar dengan emaknya dan kami berjiran walaupun bukan sebelah menyebelah. Selama ni saya hanya dengar dari mulut anak saya jer tapi hari ni saya nampak dengan dua biji mata saya sendiri. Muka budak tu pun selamber badak jer...

Dalam fikiran saya berlegar-legar samada nakberitahu emak dia atau tidak... kalau saya beri tahu nanti takut lain cerita pulak yang jadi... kata orang jaga tepi kain orang lain nanti kain sendiri yang rabak. Tapi bebudak tu memang dah cuak sebab saya memang terkenal dengan garangnya di kalangan bebudak sebaya anak saya.

Bebudak tu takut datang rumah panggil anak saya nak ajak keluar... saya mesti keluar dan cakap terang-terang nak gi mana...?? nak balik pukul berapa...?? siapa lagi yang pergi...?? tanya dengan anaklah bukan dengan bebudak tu tapi depan budak tu...

Pernah saya mencari anak saya yang kata nak pergi ke masjid sembahyang margrib tapi tak balik-balik. Saya pergi cari kat masjid tapi orang semua dah balik saya cari kat kedai permainan game memang sah dia ada kat situ... tu jam juga saya suruh dia balik. Kat rumah apa lagi kena leter leter leter kemudian saya repot kat kanda. Kanda bila dengar dia tenang jer... dia kata kalau nak pergi boleh tapi kena mimta izin saya dulu dan beri tahu pukul berapa nak balik dan jangan pergi pada waktu malam.

Itu cerita tiga tahun lepas... sekarang ni Alhamdulillah... anak saya pun tak bersekolah kat sini... sesekali jer balik itu pun terperap kat rumah main PS2, ngadap internet, ngadap tv kemudian main kejar-kejar dengan saya sebab nak pukul dia suka sakat adik-adik.

Lepas ni bebudak tu mesti takut dengan saya takut saya repot dengan emak dia orang.... hihihi rahsia kalian di tangan makcik ni tau jangan macam-macam haaa.

42 Luah rasa:

Mak Su berkata...

kadangkadang, kita kena bertegas gaks

-SRISUFI- berkata...

salam hebat sis naz..

terima kasih atas komen tu..sgt tersentuh hati sri.

sebut nama BAM..teringat kawan kampus dulu...dek kerana ketembaman nya ug sgt menyerlah tak pasal2 dipanggil BAM...singkatan dr TEMBAM..\\heheh


hehehe

kuar topik

ain berkata...

wah..garang jugak naz ye. samalah kita..anak2 nebor memang tak berani nak panggil anak akak kuar main sebab byk pantang larang. hehe

guru_cikgu berkata...

Bebudak sekarang, nak habaq mak pak kelaku depa,kita kena fikir dua kali. Tak habaq, rasa mengkelan di hati.

e_ja berkata...

budak2 sekarang semakin berani.. klau buat salah pun dh xde nk selindung2 dgn sesiapa dah..

apalah nk jadi kan??..huhuhu..

syima malas nk sign in berkata...

adeh!

Zureen berkata...

Betullah kak kadang2 dengan anak2 perlu bertegas dlm sesetengah hal..pemilihan kawan2 anak2 pun penting.Salah pilih kawan rosak anak kita..

LotsOfLove-Pearls berkata...

Akak ada repot kat mak dorang tak?

Naperlah jual rokok kat bebudak bwh umo?
kan ker dah ada peraturan xleh.
adededeh..

*gud mom!

julietchun berkata...

Ckp slh tak ckp slh. Main kejar2 tu salah satu exersice, bleh diamalkan selalu :D

Tie berkata...

Budak2 sekarang ni memang mudah sangat terpengaruh. Yang merokok ni dah ramai, sekolah rendah lagi dah berasap muncungnya. Susahlah, kekadang ibubapa tak boleh terima teguran kita. Kita cuma takutkan anak2 kita tu...hu hu...

nurdaniella berkata...

salam naz.. risaukan kalau ada anak tengah naik ni.. takut diorang ni terikut2 dengan perangai buruk teman yang lain..

naz ilyn berkata...

Mak Su...
tegas bukan bermaksud kita mengongkong anak kita tapi untuk kebaikan dia juga... tapi kekadang anak-anak ni tak paham...

naz ilyn berkata...

-SRISUFI-
w'salam sri manis... sesama hanya sekadar lintasan rasa cuma...

akak pun ada juga cite pasal tembam ni... dulu2 masa kanda nak mengurat dia panggil akak tembam gak... ooopp bukan badan yang tembam tapi tang pipi tu yang gebu... hihihi gebu ker agak nyerlah kot...

naz ilyn berkata...

ain...
ada juga anak merungngut sebab kawan dia takut nak datang rumah... tapi saya terangkan segala yang saya lakukan adalah untuk kebaikan dia juga...

bukan semua... yang betul-betul saya kenal latar belakang dan kenal siapa ibubapa budak tu baru saya benarkan dia keluar bersama...

naz ilyn berkata...

guru_cikgu...
betul tu selagi tak luahkan rasa semacam jer bila jumpa emak bebudak tu... tapi mesti kena dengan masa dan keadaan baru boleh beri tahu.

naz ilyn berkata...

e_ja...
selamber jer muka bebudak tu... waktu saya tegur bebudak tu dia orang tak berani pandang pun muka saya... mungkin dia pun terkejut tengok saya... hihihi padan muka.

naz ilyn berkata...

syima...
adeh! fening fening fening lahhh

naz ilyn berkata...

zureen...
tu yang selalu akak tekan pada anak-anak... pengaruh kekawan ni tak boleh di ambil ringan... besar kesannya.

nak berkawan tu boleh tapi kawan yang bagaimana...?? biar kawan yang membawa kita ke jalan yang benar dan saling mendorong antara satu sama yang lain.

naz ilyn berkata...

LotsOfLove-Pearls
mesti beri tahu tapi mesti ada caranya tengah pikirkan... bukan semua ibubapa yang boleh menerima apa yang kita katakan tentang anak mereka... silap-silap kita yang kena balik.

tu yang sepatutnya kita pikirkan... kenapa perniaga ni menjual rokok dengan budak sekolah... nanti saya beri tahu menantu makcik tu...

rasa macam berani sikit nak tegur sebab menantu makcik tu perempuan dan lebih muda dari saya...

naz ilyn berkata...

julietchun...
hahaha... dulu masa kecil-kecil terkejar rasanya... tapi bila dan besar ni semput juga nak kejar dia... ishhhh geramnya dia ejek kita lagi... betuah nyer anak.

naz ilyn berkata...

tie...
betul sesangat... takut ibubapa ni bermasam muka pulak dengan kita.

naz ilyn berkata...

nurdaniella...
w'salam kak... saya kena pastikan dia keluar dengan siapa... hanya mereka yang terpilih saje boleh saya izinkan.

p/s: hanya mampu buat yang terbaik untuk anak-anak selebihnya hanya berdoa dan menyerah kepada Allah yang menjaganya.

ku tak sempurna berkata...

sayangkan anak, tangan2kan...

tp ada gak ibu bapa yg tak suka org tegur anak2nya... nanti dia suruh kita jg tepi kain sendiri...

naz ilyn berkata...

kts...
ni yang tengah dok pikir nak habaq ke tak...

izan berkata...

ilyn,

tu lar anak2 kita ni yang dibimbangkan. samalah izan anak bujang tu dah 15 tahun, hari2 zan leterkan. nasib baik dia pun tak suka klau waktu abahnya merokok. tambahan pula dia ada mengah sikit, rasanya selamatlah sikit bab itu.

tapi abahnya pernah pesan, waktu sekolah ni abah bagi duit suruh makan, esok dah kerja ada duit sendiri boleh lah nak beli sendiri. Alhamdulillah, anak zan yang sorang ni kurang nakal... hari2 dok leter.

takda zan cakap kias2 ngan dia... cakap terang2 aje biar dia segan ngan apa zan cakap (selalunya sambil ketawalah). kalau kita yang segan bercakap terang2 nanti itulah yang dia berani nak buat dan lagi zan suruh dia fikir yang baiklah sebab kalau berlaku apa-apa zan ni jauh ditempat kerja bukan boleh terbang balik sekelip mata. mudahan anak-anak kita dijauhkanlah dari perkara yang tidak baik dan berfikir yang baik2 aje.

ini sekadar apa yang izan lalui setiap hari. (renungan buat diri sendiri..)

naz ilyn berkata...

izan...
zan... anak ilyn yang sulung tu pun macam lelah sikit tak boleh sejuk mesti batuk... kalau isap rokok juga tak taulah macam mane... tu yang selalu cakap kat dia... tapi memang rasa selamat sikit... doa hanya yang terbaik

~Eila @ Along~ berkata...

salam naz, zaman skang mmg kena tegas sikit..kalo tak..rosakla anak2 kite dibuai pengaruh luar kan...bagus pantau anak2 dr skang

Suzi berkata...

salam naz...besar cabaran membesarkan anak2 zaman sekarang...saya kat sini belum rasa sangat pengaruh kawan2 terhadap anak2 coz diaorg hanya dgn kwn masa kat sekolah...bila balik dah tak kemana..main dgn adik beradik je..mungkin juga coz anak2 saya masih kecil.
tapi saya amat setuju kita kena tegas dgn anak2 dan sentiasa ambil tahu hal ehwal dia..kemana?...siapa kawannya? buat apa?..dll
dan satu lagi kelemahan kita...susah nak terima teguran org...rasanya mcm bila og tegur tu mcm org nak malukan atau rendahkan kita...kena ubah tu kena lebih terbuka...kan?

naz ilyn berkata...

~Eila@Along~
kita sebagai ibubapa hanya mampu berusaha agar mereka baik-baik aje dan dijauhkan dari dipengaruhi perbuatan yang tidak baik.

naz ilyn berkata...

suzi...
saya lagi suka kalau ada bebudak datang ngadu dengan saya tentang kelakuan anak saya...

saya katakan "nanti makcik cakap dengan dia"...

amirahsyuhada berkata...

Kalau saya, mungkin saya sound direct, siap ugut lagi, haha, tapi tak tahulah tahap mana keberanian saya.

Amal @ PriaPrai @ Chulan Chin berkata...

salam dik naz..

1. baguih topik ni.. itula realiti yg blaku dlm msyrkt hr ni.. bdk2 sklh rndh pun dh pndai mrokok..
di sklh sy, hmpir 10 org mrd thn 6 pakat jmpa sy n buat pgakuan yg mrka mrokok. ada yg sejak thn 3 lg..
so, kena buat sesi klmpok brulang dgn depa tu utk tgok kesanny..

2. sikap tegas dik tu, memg wajar dcontohi org lain.
(lama dulu, ada jiran tegur sy sbb arahkn anak2 masuk rmh sblm jam 7, spya depa blh bsiap utk solat mgrb dsb. sy tk melenting @ mbentak jiran sy tu, atas dsr hormat kpd org yg lbh tua, & tdk suka btelagah sesama jiran. kesan dr 'arahan' sy thdp anak2, alhamdulillah, depa dh tau duduk kat umah n tk brada d luar wktu dkt mgrb..)
"kita lbh tahu anak kita!"

(smga Allah plihara anak2 kita dr sgala ujian sbegitu..)

Shais berkata...

kena bertegas...untuk kebaikan anak-anak juga.

ima berkata...

Salam naz,
begitulah naz bukan senang nak mendidik anak ni...kita mesti ada sikap tegas,sabar dan penyayang.....
anak2 kata "mama ni garang daripada abah".nak buat macam mana klu tak garang ,anak2 tak dengar cakap....tapi kalau nak apa2 pada mamalah tempat mereka rujuk...walau garang tapi ada baiknya juga,hehehe.klu bab nak keluar rumah ni boleh ,tapi bersyarat.anak2 pun faham demi kebaikkan dia jugak.

iNsaN BiaSa berkata...

mmg patut kita garang sis..budak skrg ni taik telinga tebal,sbb tu susah dgr ckp..
JANGAN..!!MEROKOK BAIK UNTUK KESIHATAN...

naz ilyn berkata...

amirahsuhada...
disebabkan akak terkejut tengok budak tu tak sangka dengan apa yang akak nampak... cuma sempat kata " biar betul kau..."

naz ilyn berkata...

Amal...
menegur apa yang tak sedap mata memandang atau perbuatan yang tidak elok rasanya takder salahnya... cuma penerimaannya mungkin berbeza-beza... apa-apa pun niat yang baik.

naz ilyn berkata...

Shais...
kena bertegas kalau tidak bebudak ni tak sedar apa yang mereka buat tu tak benar atau tak betul... kena bersedia dengan alasan-alasan yang jelas.

naz ilyn berkata...

ima...
saya setuju... walau setegas mana pun seorang ibu kasih sayang mengatasi segalanya... kitalah tempat mereka mengadu segalanya...

naz ilyn berkata...

insan biasa...
katakan 'TIDAK PADA ROKOK'

Qaseh berkata...

takut dgn suasana kanak2 dan budak2 sekrg..mcm2 anasir2 luar ada... so, kena tegur elok2..kang merajuk pulak bebudak nih...

naz ilyn berkata...

qaseh...
tulah bebudak ni ditegur merajuk kalau tak ditegur naik tocang pulak haiii... nampaknya lepas marah kena belanja ais krim... hihihi petua suami.