CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS

Isnin, 18 Mei 2009

nasi sudah menjadi bubur...


Kisah 1

Pertama adalah mengenai Azman. Dia sudah lama membuat persediaaan bagi menambat hati gadis yang tinggal di hadapan rumahnya.
Suatu hari, Azman dalam kecemasan. Dia memandu keretanya sedikit laju daripada biasa. Tiba-tiba keretanya dilanggar dari belakang.

Azman dengan berangnya keluar dari kereta sambil mulutnya mengeluarkan kata-kata kesat kepada orang yang melanggar keretanya itu.
Apabila dia melihat pemandu yang keluar dari kereta yang melanggarnya itu, dia terdiam. Dia dilanggar oleh seorang gadis iaitu Liza, gadis pujaannya.

###################################################################################

Kisah 2

Kisah kedua mengenai Rahman. Dia membuat persediaan secukupnya bagi persembahan perniagaan kepada seorang pelanggan yang penting.
Malang buat Rahman, dia terlewat bangun. Lalu dia bergegas ke pejabat

Semasa sampai di pejabat, dia memandu kereta terus ke tempat letak kereta. Malangnya, petak letak kereta sudah penuh. Sesudah berpusing mencari ruang, akhirnya dia ternampak satu ruang kosong di bahagian hujung sekali.
Semasa hampir memasukkan keretanya, datang sebuah kereta Mercedes dari belakang dan terus masuk ke petak kosang itu.

Rahman dengan berangnya keluar dari keretanya sambil memaki hamun pemandu kereta itu. Dia lantas naik semula ke kereta dan mencari petak kereta yang lain.
Sesudah meletakkan keretanya, dia bergegas ke pejabat.
Apabila sampai ke pejabat, dia melihat lelaki yang menaiki Mercedes tadi sedang menunggunya di bilik mesyuarat. Rupanya dia adalah bakal pelanggan yang penting itu.

********************************************************************************************************************************************************

Pernahkan kekawan menghadapi situasi seperti yang dirasai oleh Azman dan Rahman, jangan sekali-kali mengelakkan diri. Terimalah kenyataan. Apa yang penting bagi kita adalah meminta maaf sambil menjelaskan keadaan yang sebenar.
Jangan bertangguh. Lakukan segera.
Ia bagi membetulkan kembali impresi negetif yang kita bentuk.
Walaupun dalam kedua-dua contoh ini, Azman dan Rahman tidak bersalah, namun adalah lebih baik mereka membetulkan kembali apa yang sudah berlaku.

28 Luah rasa:

sis_nita berkata...

kisah 1..
ni mmg dah tak boleh diselamatkan lerr pasal kata2 yang menyakitkan akan jadi parut menanahh dalam hati..

kisah 2..
ni pon sama.. hmmm.. sumerrnya disulami dengan hasutan kemarahan melampaw..

aderkah maaf sudah mencukupi untuk menyembuhkan hati dan telinga yang telah menerima kata2 azab?

kisah 1 dan 2 aderr perbezaan sebenarnya..

LotsOfLove-Pearls berkata...

aduhai kak..
malangnyer nasib..

kisah adik plak..

dik xpk panjang hr tue and mintak dier 'lari' dr hidup adik..

tapi yg sebenarnya dik lambat sedar yg dier ada tempat di hati adik..

huhu..
kisah lama..
kekeke..

Suzi berkata...

itulah..lain kali nak marah pun biar berpada....
tapi betul juga kalau dah terlanjur tu jujur jelah minta maaf...

julietchun berkata...

terlajak kata buruk padahnya, terpaksalah cari jalan utk jernihkan keadaan ye.

naz ilyn berkata...

salam...
pada pendapat sy kedua-dua cite cuma ada satu persamaan iaitu jalan penyelesian yang terbaik adalh meminta maaf dan hasilnya bergantunglah pada penerimaan dipihak satu lagi, Azmin dan Rahman kenalah terima segala akibat dari sifat amarannya dengan hati yang terbuka... sesungguhnya amarah itu sahabat syaitan.

naz ilyn berkata...

LOL...
emmmmm... kenalah cuba dulu manelah tahu masih berpeluang... kalau dah terlambat hai hai bye byelah...

naz ilyn berkata...

Suzi...
tak dapat nak bayangkan macam mane... semuanya dah pun terjadi buat muka selamber jerlah minta maaf.

naz ilyn berkata...

julietchun...
sebab pulut santan binasa...

atie berkata...

Hurm,hidup ni memang camtu kan, ibarat roda kan.Sering juga apa yang kita lakukan terbalik pada diri sendiri.

kayteeze berkata...

Ooo...setakat ini kak tie tak pernah lak alami situasi begitu. Agaknya kak tie ni jenis slow sikit nak respond, ekekekee......

ain berkata...

terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata terima lah padahnyaa!!hehe

ima berkata...

tak pernah lak mengalaminya...tapi itulah sebabnya kesabaran tu perlu ada dalam diri seseorang...supaya perkara sebegitu tidak akan terjadi

en_me berkata...

nasi sudah menjadi bubur, lebih baik jangan makan nasi.. kannns, ehehe

ku tak sempurna berkata...

betul betul betul..

benda dah terjadi...
takde guna kita marah2..

cakap baik2 kan boleh... semua boleh settle..
hati kita tak sakit..
hati org pun tak sakit..


org bukannya sengaja pun

Sunshine in the morning berkata...

huhu,,
bila nasi sudah jadi bubur..
nak mara pown xsmpat
hehe

tp btul la tu kak
kite kne blaja terima kenyataan kan..
dan sedia memaafkan org lain

Shais berkata...

ini la akibatnya kalo tak berfikir panjang.

arryani berkata...

teringat satu citer yg saya baca kat buku. Ada sorang ni, kena tahan polis. Belum sempat pois tu saman dia, dah mati2 dia mintak maaf. Tak berhenti2 dia minta maaf. Last sekali, polis tu lepaskan dia sebab polis tu tau yg dia betul2 kesal...

p/s sekadar berkongsi

naz ilyn berkata...

atie...
tulah pasal kalau nak marah tengok dulu kiri kanan jangan pakai entam jer sekali kena batang hidung sendiri apa nak kata...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

kak tie...
sy tahu kak tie ni lembut hati orang nyer...hihihi

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

ain...
tulah kalau marah tu jangan diabis-abiskan... kalau dah terlajak sapa yang susah.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

ima...
betul tu... kata orang buat berbincang jangan pakai marah jer sampai tak tengok orang lain.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

en_me...
kalau nasi dah jadi bubur makan jerlah bubur tu... sedap pe.

naz ilyn berkata...

kts...
tak sengaja nak kata apa minta maaf jerlah... lain kali kalau nak marah orang tengok kanan kiri dulu jangan ikut hati jer nanti mati...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

ati...
begang tak tahu nak cakap ler kalau kena macam tu...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Shais...
lama tak jumpa shais... betul tu

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

arryani...
minta maaf ni perkara senang tapi paling susah nak buat...

Mak Su berkata...

sadisnya pengalaman tu, tak pernah lagilah, hampir-hampir ada gaks pengalaman macam tu, tapi boleh cover lagi ;)

izan berkata...

ilyn...

kalau zan kan selepas berlaku perkara seumpamanya - mesti "tepuk dahi" punya... andailah masa boleh diputar semula - ibarat kita memutar jarum jam hihi... (itulah yang terfikir dalam hati..)

tintaHati berkata...

tapi kalau saya jadi liza pon...rasanya laki ni memang biadap...tak boleh cakap elok2, panas baran dan mudah naik angin...

xiiinam berkata...

...tabiat pemandu Malaysia...
Walau lemah lembut, budiman dan sopan santunnya dia...
tapi bila sampai jalan raya atau membawa kereta....
dia akan berubah menjadi sombong...
atau ada yang biadap....


kenapa entah....



tapi tak semualah....
sebahagiannya...


Mnghkin bangga dengan keretanya kot...
atau ego dengan kehebatan pemanduannya sendiri...

Anak Pendang Sekeluarga berkata...

slm.....xpe kot...mula2 memang susah ckit...tp akhir akan manis balik.....

noorlara berkata...

amarah kalu dilayan takde kesudahan yg baik, bila ditimpa musibah sebaiknya beristigfar dan pohon pertolongan serta perlundungan dari Allah Taala baru bertindak, buat apa nak kata maki org sebab biasanya merekapun bukanlah sengaja nak cari fasal. Org yg berjaya adalah org yg amat sabar

naz ilyn berkata...

Mak Su...
nasib baik Mak Su boleh cover kalau terover macam mane ekkk...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

izan...
hihihi... kalaulah masa boleh berputar... rasanya nak jadi muda balik ha ha ha.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

tinta Hati...
mmg mintak dijauhkan jadi laki...

naz ilyn berkata...

ckLah...
rasa-rasanya macam tulah ckLah... macam dia sorang pandai bawak kereta.... macam dia sorang ada kereta mahal dan cantik... dia belum tahu lagi Tun Fatimah punya derif (betul ker eja ni nanti guru BM tu marah kang... entam jerlah labu)

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Anak Pendang...
w'salam... tapi yang pahit tulah susah nak telan...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

noorlara...
betul tu kak lara... kalau ikutkan marah mmg tak jadi apa... bersabar jalan terbaik.

LotsOfLove-Pearls berkata...

Kak o kak..
kak g maner?

rindu bah..

hehe..