CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS

Jumaat, 15 Mei 2009

sekilas ikan di air...

nak cuba tangkap ikan keli juga... dapat ker tu
hihihi... beriye-iye betul nak tangkap ikan
jangan kasi makan banyak-banyak nanti mati kekenyangan ikan tu...
tukey ikan keli... jangan tenung lama-lama bang
benih ikan keli yang sedia untuk dipasarkan...

Nilah aktiviti kami sekeluarga kalau balik ke rumah mertua saya. Rumah saya dengan rumah mertua taklah jauh sangat cuma mengambil masa kira -kira 30minit dari rumah saya.
Kanda kalau balik jer dari kerja memang ke sinilah tempat tujunye ikan ikan ikan tak benda lain.
Kata oranglah sekilas ikan di air dah tahu dah ikan jantan ke ikan betina tido malam pun dah termimpikan ikan keli jer isyhhh... melampau betul.
Walau pun ternakkan ikan keli ni dibuat di rumah mertua tapi kanda saya yang usahakan dan ini adalah idea dari arwah bapa mertua saya.
Ada sesiapa yang nak berkongsi tentang ikan keli tak kiralah samada cara menyiyangnya sebab ikan keli ni memang susah nak mati, cara memasak atau apa-apa saje yang boleh dikongsikan.

27 Luah rasa:

iNsaN BiaSa berkata...

dlm bahsa jawa ikan keli= iwak leley..nk kongsi cmne nk ilangkan lendir ikan keli..sy basuh ngn air beras(beras yg kita basuh jgn buang)..kalu nak goreng xnk meletup2,cam biasa buh garam n serbuk kunyit then letak tepung goreng pisang adabi sikit..insyaAllah,senang menggoreng..sedap..rangup..selamat mencuba....cewahhh

ain berkata...

wahhh...bini taukeh ikan keli lah ni. business ni sekrg sungguh popular dan lumayan tau!! semoga berjaya!!

sis_nita berkata...

erk! laaa.. sama laa pon.. suami akak pon bisnes ikan keli gak.. tapi dalam kanvas.. hehe! tapi akak sekeluarga tak makan ikan tu.. mmg dari kecik tak penah rasa..

atie berkata...

Ikan keli???em...masak berlado pun sodap.....hihi

arryani berkata...

Saya suka macam pecal lele.Hahahah. Saya tak tau meknenye apa.Tapi, kat sini ada jual..Sedap jugak..

ku tak sempurna berkata...

errr... saya tak makan ikan keli...
tak dapat nak bagi resepi.. tak dpt nak bagi petua...

alasan yg kukuh, kan

hikhikhik

julietchun berkata...

ikan keli kalo sengat rasa sakit cam ikan sembilang ke?

ima berkata...

ikan keli kalau nak siang dia ketuk kepalanya dulu dan buang sengatnya...eeh betul ke ni???

masa belum kawin dulu,pernah mkn ikan ni,goreng garing memang sodap...tapi sejak dah kawin ni tak pernah makan pulak...sebab geli nak siang...badannyakan licin dan lembut...kalau ikan sembilang tu selalulah makan...tapi beli yang dah masak...hehehe

naz ilyn berkata...

insan biasa...
Oooo dalam bahasa jawa ikan keli ada bahasanye sendiri baru akak tahu... iwak leley iye... kalau mcm tu akak nak panggil suami akak tukey iwak leley hihihi ok ler tu.
anak siapalah ni yang pandai masak ikan keli nasib baik akak takde anak teruna besar kalau ada siang-siang lagi akak buat menantu.

naz ilyn berkata...

ain...
takdelah cuma suka-suka jer mengisi masa lapang suami.

naz ilyn berkata...

sis_nita...
dulu sy pun tak pernah makan ikan keli sebab tak pandai nak siang sepas tu geli nak pegang berlendir... tp bila lama-lama tengok ok lak.

Suzi berkata...

sedapnya ikan keli...lama tak makan.
saya selalu beli dah siap siang hihihi...

zureen @ mama berkata...

Zureen sama ngan Kak Suzi..beli yg sudah disiang shj(sbb betul nak mati ikan ni)

naz ilyn berkata...

atie...
sy pun suka kalau masak berlado sedapnyer.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

arryani...
masak pecal ni saya suka makan jer kalau makan kat luar mesti ambil lauk ni tapi tak pandai masak.

naz ilyn berkata...

kts...
mmg bukan semua orang makan ikan keli... ada yang makan tapi tak pandai nak memasaknya nak siang pun susah.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

julietchun...
kalau ikan keli bela ni dia tak menyengat sebab sengatnya kecil jer... yang menyengat tu biasanya ikan keli yang ditangkap kat sungai. Akak kalau nak tangkap ikan keli ni masuk jer dalam kolam sebab dia mmg tak sengat.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

ima...
dulu pun sy kalau teringin nak makan ikan keli beli yang dah siap siang sebab mmg tak pandai nak siang. Tp sekarang dah boleh siang sendiri maklumlah dah hari-hari pegang cuma kalau nak siang kena siram dengan garam kemudian tutup supaya dia tak melenting. 5@10 minit dah mati dan boleh siang.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Suzi...
Suzi pun suka makan ikan keli juga ker..?? mmg susah nak siang suka melenting dah belah perut pun masih hidup lagi liat betul dia nak mati.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

zureen...
petua orang tua-tua kalau nak siang ikan keli letakkan dalam baldi tak perlu letakkan air kemudian taburkan garam kasar banyak-banyak kemudian ditutup supaya tak melenting... lepas tu bolehlah disiang... cubalah.

Sunshine in the morning berkata...

cme nk share ngan akak
ati ske mam ikan keli..
huahuahua..

chaiyok2 kak..
hehe

kayteeze berkata...

Uuwaaa......

Kak tie geli tengok ikan geli dok 'berjalan' atas simen. Biasa hubby bawak balik idup2! Sibujang tu suka makan.

Biasa kak tie goreng kunyit idup supaya kurang hanyir. Petua dari Insan Biasa tu bagus....

xiiinam berkata...

Sampai sekarang....Kalau Pak mertua beli ikan keli kat pasar...





ckLah akan lari.....


Pegang pun takut...
Tapi anak-anak suka pulak makan...
Beli yang dah siap jugalah nampaknya....


Selamat membela ikan...usaha yang murni!

xiiinam berkata...

Di daerah Jawa ni...Sg Besar, Sabak Bernam sampai Teluk Intan....biasanya mereka masak lemak pekat campur cili padi dan cekur. Ikan tu panggang dulu....

ckLah makan kuahnya je. memang sedap!

xiiinam berkata...

Pssst: To Arryani.
Orang Jawa panggil Iwak Lele.
Maksudnya Ikan Keli.

Pecal Lele maksudnya Pecal ikan keli.... Pecal tu maksudnya hidangan yang disiram kuah kalau nak makan. Kuah lemak pedas bercekur tadilah...

Tanpa Nama berkata...

nak join gak le...
hehehe
salam perkenalan naz.
di kg anon kalo ikan keli ni dah siap belah perut. Balik umah, buang isi perut dan insang...cuci.
Tapi kalo kena siang sendiri, anon selalu ikut cara allahyarhamah mak...masukkan garam dan asam dalam plastik ikan tu dan ikat. Biar setengah jam.
Ada kawan anon pulak...masukkan ikan tu dalam freezer...lepas 2 jam...keras cam batu...terus leh siang. hehehe
cam zalim je...mati kesejukan gitu.
;)
bila dah letak garam asam lelama gitu...lendir dan hanyir dia kan hilang sama.

-anon kk-

Shais berkata...

masak lemak cili padi dan masak berlada....bertambah berkali2.

LotsOfLove-Pearls berkata...

salam Kak Naz..

dik xpandai makan ikan..
huhu..
sedeynyer..

nice day kak..
b happy..
ngeee

izan berkata...

ilyn,

semalam zan baru order sekilo dari kolam, belum sempat masak lagi....

zan boleh tahan gak geleman ngan keli ni tapi keli kolam memang kurang hanyir dan berlendir...

waaa... kanda mu dah jadi tokey ikan keli... semoga terus berjaya. permintaan pasaran memang tinggi ilyn.

kuIna LadyInRed berkata...

mesti seronok kan.. sy x mo sauk

nak pancing... ala-ala memancing kat laut & sungai la..tp sy x makan ikan keli.. yg dikategori ikan darat..


hahaha

naz ilyn berkata...

ati...
kamu pun pandai makan ikan keli... masak ikan keli pandai tak...? hihihi

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

kak tie...
ikan keli ni kalau nak masak apa-apa pun mesti kena goreng dulu baru sedap makan tp ikan keli ni banyak jenis dan ikan keli yang dibela diberi makan dengan dedak atau makanan ikan jadi kurang hanyirnye.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

cklah...
hihihi... dapat ku bayangkan ckLah lari kegelian...

ckLah...
kat johor pun sama gak... bau ikan keli yang di panggang memang harum dan membuka selera... sedap tau cklah marilah cuba rasa... kalau rasa sekali mesti nak lagi... kalau nak cuba kena beli kalau masak sendiri nanti tak tertelan pulak.

ckLah...
bukan untuk arryani jer untuk saya jugak... banyak yang ckLah kongsikan...

naz ilyn berkata...

tanpa nama...
joinlah sekali tapi kalau letak nama lagi bagus bolehlah kita bertukar-tukar pandangan... malu ker??
seronok dapat berkongsi sesuatu sama kamu... mungkin akak boleh cuba cara kamu tu... terima kasih.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Shais...
betul tu... suka sangat masak berlada sedapnyerrr.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

LOL...
kamu tak pandai makan ikan ker atau tak pandai makan ikan keli jer...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

izan...
izan izankan pandai masak ikan keli... nanti kalau dah masak tunjukkanlah lyn cara masaknye bolehlahhh.
betul tu kalau ikan keli yang kat sungai tu lyn pun geli nak tengok tapi kalau kolam punya ok leh... lagi pun kita tengok ikan keli tu diberi makan apa... semua tu mempengaruhi rasa ikan itu... cehwahhh macam pandai jerkan...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

kulna...
hihihi... mmg ada juga orang yang tak biasa makan ikan darat ni tak kira ikan apa jenis asalkan ikan darat jer tak makan... sebab ikan darat ni hanyir dan rumit nak dibersihkan... betul tak???