CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS

Selasa, 5 Mei 2009

tak salah bertanya...


Tiga orang anak lelaki meninggalkan ibu mereka di kampung bagi mencari rezeki di ibu kota. Selepas mereka berjaya, mereka bertiga bertemu bagi membincangkan hadiah yang sesuai diberikan kepada ibu mereka yang setia menunggu di kampung.

Anak yang sulung berkata, " Abang mahu membina sebuah rumah yang beser kepada emak kita."

Anak kedua pula berkata, " Saya mahu membelikan sebuah kereta Mercedes sekali dengan pemandunya bagi mak kita."

Anak yang bungsu pula berkata, " Abang berdua tahu yang mak suka membaca buku. Malangnya mak terlalu rabun untuk membaca buku.
Oleh itu, saya sudah membeli seekor burung nuri yang menghafal beberapa buku.
Harga burung itu sangat mahal tetapi saya sanggup belikannya untuk mak kita yang tercinta."

Mereka kemudiannya memberikan hadiah masing-masing kepada mak mereka. Tidak lama kemudian mereka mendapat surat ucapan terima kasih daripada mak mereka di kampung.

Kepada anak yang sulung, " Yop, rumah yang kamu bina cukup besar. Mak hanya tinggal di dalam satu bilik sahaja tetapi mak perlu membersihkan keseluruhan rumah."

Kepada anak yang kedua, " Ngah, mak sudah terlalu tua hendak berjalan-jalan. Mata mak pun dah rabun. Oleh itu, mak tidak pernah naik kereta yang kamu berikan itu. Pemandu yang kamu gajikan itu pula, sangat biadab."

Kepada anak yang bungsu, " Adik, kamulah sahaja yang benar-benar memahami mak yang sudah tua ini. Terima kasihlah kerana memberikan mak burung nuri itu. Rasa burung nuri tu sungguh sedap."

Kisah ini cukup menggambarkan pentingnya bertanya apabila kita tidak mampu melihat daripada kaca mata orang lain. Niat ketiga-tiga anak lelaki itu sungguh baik. Malangnya mereka tidak dapat memahami kehendak ibu mereka yang sudah tua. Bukankah lebih baik sekiranya mereka bertanya?

33 Luah rasa:

ain berkata...

betul tu. lebih baik bertanya dulu supaya apa yg kita belikan nanti lebih dihargai. Mcm akak, mother's day x lama lagi kan. so awal2 akak btau apa yg akak nak. no surprise2, nanti tak suka lg x syok.hihi

Suzi berkata...

betullah tu..sbb org bukan blh tahu niat kita...
kalau hadiah saya suka surprise tapi my hubby selalu tanya nak hadiah apa ...mmm

asyimadollah berkata...

lama tak singgah

kayteeze berkata...

Ha ha...lucu pulak mak mereka, makan burung nuri..... he he..

Tapi kalau kak tie ditanya nak hadiah apa, hmm... susah nak fikir..biasa akan cakap..."apa2 je laa..." hi hi....

zureen @ mama berkata...

Malu bertanya sesat jalan..
Zureen kalau nak beri org sesuatu,selalu tanya dulu..takut2 brg yg diberi tidak berguna(contohnya hadiah kawen..he3)..
Kalo semua org kasi jam dinding(sbb malu bertanya..takkan ke membazir jadinya..hmmm..)

paatz berkata...

menarik kisah ni...cite betoi ek?si ibu pasti hargai sesuatu dari anaknya andai anak itu mengerti pengorbanannya selama ni...tak terbayar....tq umi...

shi3la berkata...

emmmmm sebab tue ader ungkapan malu bertanya sesat jalan..kiter tak tahu aper yg tersirat diatey org lain..dan org lain pon taktahu niat kiter juger...kdg2 pertanyaan tue sendirik dpt mengerat sebuah perhubungan...

keep n touch yer kak...hv a nice day..!!

nurdaniella berkata...

salam naz.. huhu.. malu bertanya, sesat jalan, kann..

kuIna LadyInRed berkata...

klu kita selalu mendampingi ibu kita, mgkin kita tak perlu bertanya sbb kita dgn sendiri akn memahami kehendaknya. Ibu selalu berkias.

naz ilyn berkata...

kak ain...
kalau sy mcm malu pulak nak bagi tau apa yang kita nak... tapi mungkin sy perlu lebih terbuka mcm kak ain bagi mengelakkan pembaziran betul tak...?

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Suzi...
seronoknya kalau kita dapat nyatakan apa yang kita inginkan lepas tu ditunaikan... hihihi mcm dunia ana yang punya...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

asyima...
samalah kita...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

kak tie...
hihiihi... tulah pasal tak jangkalah pulak mak mereka nak makan burung nuri tu..

samalah kita terasa kelu lidah nak cakap takut menyusahkanlah pulak... tapi kalau didesak nak gak cakap... hahaha.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

zureen...
teringat masa dapat hadiah kawin... dapat berdozen-dozen gelas dan cawan sampai sekarang ni masa ada lagi... hihihi.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

paatz...
haiii paatz salam kenal... cite dalam buku dik... akak cuma berkongsi untuk kita sama-sama fikir-fikirkan...
kasih ibu bawa ke syurga.

izan berkata...

ilyn,

izan terima apa saja yang diberikan oleh anak2.... ingatan mereka terhadap ibunya itu yg lebih zan hargai... :)

ku tak sempurna berkata...

yang tersurat lain..
yang tersirat lain..

tu yg payah..

Siti @ nurie berkata...

kalau cm sitilah, siti leh suka tanya apa yg mak nak....atau tgok apa yg dia tak pernah ada.....tapi, mcm klako lak bila dia makan burung nuri tu..tak menjerit lak brung tu

tintaHati berkata...

saya selalu pesan kat student tanya jangan buat pandai walhal dungu! huhuhu....

julietchun berkata...

dah tak lama lagi hari ibu, nak kena tanya mak apa yg dia nak tahun ni, kedg kita beli dia simpan sbb tak berapa berkenan kot.

Mak Su berkata...

yezza, komunikasi itu sgt pntg

SRISUFI berkata...

Salam kakak..

aduhai rindunya saya...akak, teruskan berblog dan menulis...


rindu

LotsOfLove-Pearls berkata...

sayangnya burung nuri tue..
huhuhu...

malu bertanya sesal jalan..

ketiga-tiga anak lelaki tersebut cuba untuk memahami kehendak mak tapi malangnya tidak memenuhi citarasa..

Selamat Hari Ibu,Kak..

naz ilyn berkata...

shi3la...
haiii... shila, betul tu tak salah kalau bertanya sekurang-kurangnya dapat menundukkan sedikit keegoan.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

nurdaniella...
w'salam... selalunya kaum lelaki yang malu bertanya... hihihi betul tak??

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

kulna...
masalahnya kalau kita bertanya dia tak nak cakap... biasalah orang tua nikan tak nak menyusahkan anak-anak... kalau ibu kita sendiri mungkin kita dah kenal luar dan dalam... tapi kalau mak mertua macam mane ekkkk...???

naz ilyn berkata...

izan...
betul sesangat... kalau boleh tak payah lah bagi hadiah datangnya dari duit kita juga... hihihi.

cukup sekadar ucapan sudah memadai... yang penting ingatan itu.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

kts...
itu masalah besar... jadinya hadiah itu suatu pembaziran... paling selamat ucapan dan ciuman kasih sayang dan mungkin sebiji kek yang boleh di makan ramai-ramai...hihihi.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

siti...
haiiii siti, bukan cite benar mungkin sekadar renungan...

kalau mak kita senang... kalau mak mertua, akak rasa macam susah sikit... mak mertua nak kasi gak bukan mak kita jer...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

tintaHati...
haiii tinta... lama tak jumpa. hihihi dah ada pelajar nampaknya sekarang...

en_me berkata...

tapi kekadang kalo kita bertanya pun, ibu kita tidak hendak luahkan perasaan apa yg dia hendak.. kannns

kasih ibu membawa kesyurga, kasih bapak takdok tolong bandingnya.. salammms

zue berkata...

mak kak zue suka klu kita belikan dia kasut dan handbag sbb dia ni aktif umno dan kaki jln.

Qaseh berkata...

teringat pulak hari ibu yang bakal hadir, kdg2 rasa sedih sebab x dapat tunaikan banyak benda yang dihajati ibu ayah..perasaan ingin memberi cukup meluap2..tapi apakan daya, diri ini jua masih di belenggu kesempitan..

Bunga Rampai berkata...

Terima kasih entri ini. Ia mengajar.

Salam :)

naz ilyn berkata...

julietchun...
orang tua mmg macam tu kalau kita tanya dia tak nak cakap bila kita beli kang di tak pakai dok simpan dalam grobok... kena susun strategi mcm mane nak kasi dia beritau apa yang dia suka...

naz ilyn berkata...

Mak Su...
betul tu kerana masalah komunikasi kita kerugian sesuatu..

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

SRISUFI...
w'salam Sri... terima kasih atas sokongan kamu... amat ku hargai...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

LOL...
cite ni hanya untuk santapan minda jer... manelah ada orang yang tergamak nak makan burung nuri yang cantik tu... kkdg bukan senang untuk kita memahami orang lain dengan kaca mata kita...

naz ilyn berkata...

en_me...
betul betul betul... tersentuh bila kasih bapak di sebut...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

zue...
agaknya mak zue ni mesti kenal dengan mak mertua sy dia pun ketua umno gak... tapi sampai sekarang ni sy masih belum dapat memahami apa selera dia... susah betul kalau nak cari hadiah... anak dia(suami) pun tak tau, macam mane tu... hihihi.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Qaseh...
sabarlah sha... bukan sha saje yang berperasaan macam tu ramai lagi akak pun macam sha gak tapi kita bersabar dan cuba buat yang termampu... tiada yang ternilai di dunia ni selain kasih dan sayang kita dan rasa keikhlasan bukan menunjuk-nujuk dan juga doa yang sentiasa berterusan...

LotsOfLove-Pearls berkata...

Kak Naz..
Happy Mother's Day to Kak..

Semoga Gembira Selalu..

ryann berkata...

saya setuju - ibu selalu berkias. tengah fikir juga apa hadiah utk harijadi ibu

Anak Pendang Sekeluarga berkata...

slm...wah3....paling simple jd anak yang baik..ini hadiah paling mahal...

Anak Pendang Sekeluarga berkata...

salam..minta pendapat/komen/nasihat dan etc untuk isu kes anak drhaka/siapa brsalah/punca terjadinya sempena sambutan hari ibu nanti di blog saya...tq

noorlara berkata...

betul betul betul, sebenarnya bukan saja kepada ibu malah kpd sesiapapun kalau boleh dapatkan maklumat apa keperluan mereka agar apa yg diberi benar-benar mengembirakan.

Sukar memahami perasaan ibu jika kita tidak cuba menyelaminya!

naz ilyn berkata...

Bunga Rampai...
terima kasih sesama kita mengambil iktibar...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

LOL...
terima kasih atas ucapan kamu itu... akak hargainya...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

rynn...
moga ibu kamu genbira dengan pemberian kamu...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Anak Pendang Sekeluarga....
betul tu... tiada ternilai kasih sayangnya dan hadiah yang tiada ternilai dari kita adalah doa anak yang soleh/a.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

noorlara...
berusaha memahamila jiwa nye selagi dia ada