CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS

Rabu, 13 Mei 2009

jawa di jiwa...

ada seni juga nak menghidang...

Nape pelik beno tajuk kat atas tu... jangan rasa pelik sebenarnya ianya tentulah berkaitan dengan gambo kat atas tu...
Ada sesiapa tau apa agaknya nama hidangan tersebut...?? Mungkin sekarang dah ramai yang tahu tentang hidangan tradisi orang-orang Jawa.
Namanya nasi ambang tapi cara sebutan orang Jawa ada lain sikit dia ada bunyi telo Jawa.

Keturunan saya sebelah abah adalah orang minang Indon dan di sebelah emak adalah orang bugis tapi saya sepatah haram cakap bugis tak tau dan tak paham, janganlah cuba-cuba nak cakap bugis dengan saya dan cakap minang tahulah juga sikit-sikit... kalau izan anak jati minang nak ngumpat saya dengan bahasa minang harap jangan cuba-cuba... hihihi jangan marah izan gurau jer ni...

Sebelah suami pula memang kedua-dua mertua ku ni orang Jawa tapi sama juga suami saya dua kali lima dengan saya tak tahu cakap Jawa... ha ha ha.

Jadi lidah saya ni dah lalilah dengan segala macam masakan orang Jawa ni termasuklah nasi ambang yang memang terkenal. Bila kenduri atau yassinan mesti masak nasi ambang. Dalam satu dulang ada macam-macam lauk, ada mee hoon goreng, ayam masak kicap, sayur goreng jawa, serunding dan ikan masin. Semua lauk pauk ni di letakkan di tengah-tengah dan diletak di atas nasi dan dimakan didalam dulang besar.

Untuk meletakkan nasi dan segala lauk pauk ini pun perlu kepandaian dan ada cara yang tersendiri. Saya yang dah lama perhatikan mak mertua mengisi makanan ini pun belum lagi yakin nak membuatnya supaya mudah untuk dibahagikan supaya semua dapat lauk pauk yang sama.

Selalunya satu dulang untuk empat orang dan makanan ni tidak dimakan di rumah kenduri tersebut tapi akan dibahagikan kepada empat bahagian dan dibawa pulang untuk keluarga di rumah. Tuan rumah yang buat kenduri itu akan menyediakan plastik untuk membungkus makanan.

Ahhh... tak boleh ngelat tau nak ambik lauk jer nasi bagi kat orang lain... kata orang sepakat bawa berkat, hati gajah sama dilapah hati nyamuk sama dicicah.


26 Luah rasa:

arryani berkata...

Saya pun keturunan gak!hahah. Mak saya bernama Indon Bt Borhan...Atu saya dipanggil Wak Bor! huhuhu. Aku jugak jowo...

p/s tapi, kalo nak ngumpat jowo ngan saya, tak apa.. sebab sepatah haram saya tak tau...wakaka

nurdaniella berkata...

salam naz.. bekas bapak mertua akak pun orang jawa.. pernah la tengok diorang masak telur pindang dalam satu majlis kenduri kahwin.. huhu.. rumit sangat2..

zureen @ mama berkata...

Samalah kita Kak Naz..zureen pun keturunan jawa gak..Tapi tak reti ngomong jowo(tapi boleh faham aje..he3)

ima berkata...

alahai naz...semuanye jawa,ima ni melayu tulin boleh ke join...hehehe

sejak dok kat johor, ima kenal dengan nasi ambang dan telur pindang...telur pindang ni asalnya dari jawa ke?...patutlah sebelum ni tak pernah jumpa...huhu

sis_nita berkata...

nasi ambang laa ni kat bazar ramadhan pun aderr orang jual.. mmg sedap laa.. sebungkus empat hengget..

Sunshine in the morning berkata...

hehe..
yeah..geng jawa..
ahaks..
tp soh ckp..
hm..haram

julietchun berkata...

sgt berseni cara susunan nasi dan lauk tu.

ain berkata...

kat tempat akak ramai org jawa. so klu kenduri tu mmg ns ambeng je lah.

izan berkata...

ilyn...

manade... kita lebih kurang jer hihi... minang jawab melayu gakss.
mak zan melayu + jowo gak...

abe ... banjar - haaa... tapi bila dah campur2 tu... jawab melayu gak. nasi ambang pun zan makan... jgnlah ilyn... malu i.

ilyn tau - zan makan nasi ambang siap cari plastik bawak balik mana yang tak habis tu. dia orang tak bagi tinggal walau secebis pun...
itu tuk menghormati tuan rumah.

(ilyn - lidah zan dah terbelit-belit datang sini ckp minang - sana jawa - situ banjar ... hihi :D)

kuIna LadyInRed berkata...

klu makan setalam tu ... kenyang 3 hari 3 malam.

xiiinam berkata...

Loh....riko wong Jowo jugak rupane...

...akeh tiba-e dulor Jowo nang dunio blog ku iki.....

Sambel soon tempe goreng ...pergh...



p/s: yang bukan Jawa, sila cari penterjemah...he...he

zue berkata...

tapi kat tmpt akak dah kurang mkn dlm dulang..kami buat asing2 lauknya.

akak keturunan jawa suami minang so anak jadi jaming le hehehe

p/s: akak dah copy & paste award itew thank.

INTAN RH berkata...

pelik jugek ye food org jawa ni :). dulu masa akak skolah kat Muor, ramai gak kwn-kwn jawa...tapi ntah katne la derang tu sekrg ni.

naz ilyn berkata...

arryani...
ha ha ha sekapal lah kita... sekarang ni ramai betul orang jawo yang tak pandai cakap jowo... sy suka betul dengar orang jawo cakap... adalah paham sikit-sikit.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

nurdaniella...
w'salam... sy suka betul makan telur pindang... tapi sekarang ni dah jarang orang buat... budak-budak sekarang ni pun tah kenal tidak dengan telur pindang. dulu kalau kenduri kawin jer mesti ada telur pindang.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

zureen...
nak tau tak... orang tua-tua dulu kalau nak ngadu perangai anak dengan pasangan masing-masing mesti cakap jawa... ahhh ternganga anak-anak... kalau nak cite yang romantik ke atau rahsia pun cakap jawa... anak-anak bukan paham cuma tengok mak bapak kita tersenyum-senyum... hihihi

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

ima...
ishhh... apa salahnye kita serumpun kan... telur pindang asalnya dari jawa indonesia... dulu popular juga tapi sekarang macam dah takde orang buat... mungkin kalau nak makan kat restoran makanan jawa ada kot.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
sis_nita...
betul tu kat pasar tani atau bazar ada jual sebab tu dah tak pelik lagi hidangan ni.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

sunshine...
kamu kalau nak join sekali pun boleh....

naz ilyn berkata...

julietchun...
akak asik betul tengok mak mertua akak susun satu persatu lauk pauk kat dulang... bagi memastikan semuanya sama dapat.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

izan...
hihihi... izan pun dua kali lima gak ingatkan terro cakap minang ker jawa ker.... hahaha give me five :D

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

kulna...
ishhhh... kalau lah ada orang yang makan setalam sorang-sorang memang melampau betul tu... satu dulang mmg disediakan untuk empat orang... sikit sama sikit jangan gadoh-gadoh.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

ckLah...
wahduh... ngomong jawo, paham paham... yang pasti ckLah tak ngumpat kita orang... hihihi

naz ilyn berkata...

zue...
betul tu kat kampung sy pun dah tak kongsi satu dulang... dia orang dah buat asing-asing... bila sy tanya emak dia kata ada orang yang bukan jawa tak berapa suka makan kongsi-kongsi ni... jadi tuan rumah ikutlah kehendak tetamu.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

INTAN RH...
nampaknye macam tulah... dulu masa baru jadi menantu orang jawa rasa pelik gak rasa macam tak boleh nak terima tekak ni tapi lama-lama dah jadi makanan kesukaan pulak... tak cuba tak tau.

en_me berkata...

peribahasa gajah yg betul tewww.. salammms wong jowo

LotsOfLove-Pearls berkata...

huyooooooo..
mcm2 dlm pinggan..
first time dengar nasi ambang ni..

nak rasa jugak ar..
hehe..

atie berkata...

orang jowo upanya ilyn, arwah ayah orang jawa gek...asal mersing hihi

iNsaN BiaSa berkata...

sis...sy pun org jowo..mak jowo selangor,ayah jowo johor...pndai ckp sikit2 je..tp bile org nk ngumpat dlm bhasa jowo,haaa..jaga2..sy phm bahasa jowo..hehe...sedap mkn nasi ambeng..

SRISUFI berkata...

Salam kakak..

apa khabar kak? wah..harmoninya...saya belajar makan tempe daripada seorang kawan orang Jawa..sejak tu saya suka makan tempe goreng .

hehehe

diya berkata...

sodap nyer...rasanyer org jawa pnggil NASI AMBENG. dulu slalu bli wat makan sarapan pagi.. Tempe je xpandai makan.. MABUK..Pening2 lalat.. dah blaja makan byk kali pn xok gak tekaknyer.. mmg bukan sampaitahap standard tekak jawa la...hehe..

naz ilyn berkata...

en_me...
terima kasih bebanyak betulkan kesilapan saya.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

LOL...
tu bukan pinggan dik tapi dulang atau talam yang boleh dimakan untuk empat orang... bolehlah cuba lagi pun bulan ramadhan dah tak lama lagi tentunya banyak nasi ambang dijual di pasar ramadhan.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

atie...
ooo... atie ni orang mersinglah rupanya... dulu akak pernah tinggal di mersing lebih kurang empat tahun...
jadi nasi ambang ni dah tak pelik lagilah bagi atie... akak paling suka sayur goreng kicap cuba buat tapi tak sama dengan mak mertua punya.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

insan biasa...
kamu pun orang jawo... mesti pandai buat sayur goreng kesukaan akak tu... bolehlah ajar akak buat.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

SRISUFI...
W'salam kabar baik dik sri... dulu akak pun tak pernah makan tempeh ni bila balik rumah mak mertua dia masak tempeh jer pagi petang malam mesti ada lauk tempeh... akak kate apa takde lauk lain ker selain tempeh... hihihi tak baik punya menantu... lama-lama akak dah lali dan suka makan tempeh.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

dita...
hihihi... akak dulu pun macam tu gak... mak mertua kak suka makan tempeh... sampai suatu hari tu dia suruh akak masak bening tempeh... terkejut akak... tapi bila lama-lama sedap juga makan tambah pulak ada sambal belacan perghhhh.

kayteeze berkata...

Adoi.... kak tie rindu betul masakan jawa ni...

Dulu masa dok johor, ada peluang makan nasi ambang. Kak tie suka betul. Masakan Jawa memang best !!

naz ilyn berkata...

kak tie...
hai kak tie lama tak nampak gi mane...
kat johor mmg terkenal dengan masakan jawa ni... rasa-rasanya kat Terengganu ada tak orang jawa...???

gengsahabat berkata...

salam..memangdah lama tak pekena nasi ambeng..seronok tngk kwn2 blah pntai timur makan nasi ni..mcm-mcm gelagat..salam ziarah gak..