CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS

Khamis, 29 Oktober 2009

jenayah perang

Hari ni pepagi lagi saya dah tengok MHI macam biasalahkan tapi ada sesuatu yang menarik tentang topik hari ni pasal peperangan terutama kekejaman yang dilakukan kepada pesalah perang ( pada merekalah ) yang di tempatkan di penjara yang paling kejam di dunia iaitu di penjara Abu Ghraib.

Lintas langsung dari PWTC membuatkan saya tersentap sekejap bila diperlihatkan pameran pasal seksaan yang dibuat pada tahanan perang di penjara tersebut kekawan tengoklah sendiri gambar kat bawah ni bertapa zalim dan kejamnya mereka.
Ni sebenarnya hanya patung jer tapi inilah sebenarnya yang berlaku dicucuk dengan paku dan besi sampai menembusi badan.


Yang ni seksaan yang menggunakan lagu Boney M antaranya dan juga lagu-lagu yang popular kat negara omputeh yang dipasang ke telinga sekuat-kuatnya bayangkanlah tak ker pecah gegendang telinga orang tu mahu pekak jadinye.

Yang ni pulak kena ikat tangan kat kaki dan kepala ditutup dengan kain dan diperlakukan sebegini selama 15jam macam mane tu...

Ini pulak gambar baby yang terkena kesan dari peluru berpandu nukleur yang digunakan semasa peperangan. Kesan dari peluru berpandu ini dibawa oleh angin sehingga berbatu-batu jauhnya. Bayangkanlah jika ada negara jiran kita yang berperang menggunakan peluru berpandu nukleur tak ker kesannya akan sampai ke negara kita.

Peperangan ini dianggap sebagai jenayah yang patut disokong oleh seluruh negara di dunia kerana kesannya amat besar kepada manusia sejagat.

Sedangkan di seluruh dunia membunuh itu adalah kesalahan yang besar dan dijatuhkan hukuman yang tiada keampunan walaupun hanya membunuh satu nyawa sahaja apatah lagi jika membunuh beribu-ribu nyawa malahan berjuta.

12 Luah rasa:

Mak Su berkata...

mmg busuk lahanat hati dorang tu ek

ain berkata...

tak sanggup nye nak tengok!!!!

ima berkata...

memang tak sanggup....huhu

Shais berkata...

kejamnya

faridmw berkata...

salam....
yaallah knpa zalim sgt mereka ni.... allah saja yg akn membalas apa yg mereka bt.....

ummu masyita berkata...

Salam Jumaat,
ngerinya Ya Allah.ngilu habis tulang temulangku

LotsOfLove-Pearls berkata...

Salam Kak,
Aduh..

sakitnya..

sangat menderita..

tak sanggup lak rasanya nak nengok..

zue berkata...

nasib baik negara kita ni masih aman. harap2 m'sia dgn negara jiran2 sentiasa bersatu dan tiada perbalahan.

Tie berkata...

Adoi.... tak sanggup nak tengok gambar2 tu..huhu...

Hisham berkata...

ape yg kita leh wat kutuk jela..pastu doa kt Allah swt...lahanatullah la diaorng ni...

Bunga Rampai berkata...

ZALIM!!!

Salam Naz :)

izan berkata...

ilyn,

tak mampu mata nak terus memandang... apatah lagi pada anak kecil yg tak berdosa...

tak tahu bgmana nak menghentikan perang.... sbb sudah tersurat buat mereka....

...... uuuu cakkk.... rindu2 aje kat ilyn.... hehe