CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS

Rabu, 25 November 2009

ditelan pahit...


Ibu!!!!!!! ada telefon..... atukkkk

A: hello Assalmualaikum.....

M: walaikumsalam ko balik tak raya ni.... ???

A: tak tahu lagilah mak....

M: haiiii!!! ari ni dah selasa tak tahu lagi...??? lagi berapa ari lagi nak raya.

A: emmm.... mungkin balik Kota Tinggi kot.....

M: ( senyap sekejap ) kalau ko tak balik mak tido, kunci pintu ko jangan datang!!!!

A: ishhh.... takkan sampai macam tu sekali... selalunya kalau balik Kota Tinggi soknyakan balik rumah mak.

M: abis takde orang kat rumah nak masak mak jaga kedai ni.... kau balik nanti nak makan apa.

A: alah makan jerlah apa yang ada mak....

A: takpelah mak nanti tengoklah macam mane... ek mak.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~



A: bang raya haji ni sepatutnya kita balik mana ekkk???

B: kan balik rumah mak awak...

A: raya ni balik rumah mak abang ler mak abang tu macam merajuk jer...

B: nape pulak....???

A: mak abang cakap kat rumah takde orang nak masak.

B: lia mana...???

A: dia balik rumah bapak mertua dia.

A: nanti saya telefon mak saya cakap tak jadi balik sana.

B: (diam... tanda setujulah tuuu )



p/s: SELAMAT HARI RAYA AIDILADHA sama-samalah kita hayatilah erti pengorbanan yang sebenar..... w'salam.


p/s: Keputusan sebulat suara..... raya haji ni sepatutnya giliran mak saya terpaksa dibatalkan. Lepas zohor start kereta angkut empat-empat anak balik raya rumah mak mertua (kanda kerje lagi) jalan dulu yerrrr.











18 Luah rasa:

ain berkata...

senario biasa time2 raya ni. Akak masa arwah MIL masih ada, akak tak pernah merasa beraya dirumah mak sendiri. Tp bukan sbb arwah MIL, tu dh jd mcm budaya adik2 beradik suami akak sebab semuanya lelaki. Now ni, dah tak pening2 kepala lg. akak pulun dua2 raya.hihi

semoga naz dn suami dpt membuat keputusan yg tepat.

FairyLilly berkata...

salam aidil adha...
mmg adil ikut giliran, adakalanya perlu ada tolak ansur/beralah nak balik ke mana mengikut keadaan..satu pengorbanan juga kan. Teringat kat kawan saya 3 tahun berturut2 beraya di rumah PIL, tanpa kompromi. Kesian, haritu dia masih dlm pantang terpaksa juga balik ke utara pepagi buta sebelum subuh.

nahmy berkata...

peria ni wlu pahit tp byk khasiat tu. pasal raya plak...raya yg ini bukan psl kita tp psl org yg mengerjakan haji tu. kita bukan disuruh 'raya' kita disuruh melakukan korban. tak payah balik raya pun takpe. salam aidil adha..

zureen @ mama berkata...

Suami zureen tak kisah raya mana2 pun(sbb MIL dah FIL dah takde)..Asalkan bersama2 kami sekeluarga dah memadai..

Selamat Hari Raya Aidil Adha Kak Naz

Hisham berkata...

raya aji ni akak blik mane???ke x blik...

izan berkata...

ilyn,

semoga bergembira......

zan selalunya beraya dirumah mentua.... sebab dah duduk berdekatan sangat dari mula kahwin sampai lar ni... memang tak pernah jauh.... rumah mak zan pula 20 min dari rumah.... bukan setahun sekali dah... pi kerja pun lalu depan rumah gak kecuali jika ikut highway...

biasanya mmg mengalah... tapi mengalah tiada yang pengalah... asalkan gembira...

ibuayu berkata...

semoga mendapat keputusan yang sebaiknya

Siti @ nurie berkata...

samalah ngn siti..bila tiba hari raya je, mesti cm nak gaduh...bukan ngn hubby, tapi ngn mak sndiri..he he he....selalunyer, kalau raya taun ni, turn umah MIL, ptg sblum raya tu, siti balik umah mak siti dulu..tlong2 apa yg patut,...mlm rayanyer, baru balik umah mertua....hubby pag2 mmg dah balik umah mak dia...terpaksalah...taun depan kalau turn umah siti, hubby pun pg2 dah tlong mak dia...

terpaksa bertolak ansur..hati org tua ni bila bab raya,snsitif

ku tak sempurna berkata...

berkorban apa saja.....
takpe.. ada hikmahnya kan.. hukhukhuk

.
.
.

selamat hari raya

~0~ berkata...

merajuk sayang tue...

selamat ari raya qurban akak...

noorlara berkata...

pahit pahit peria ditelan pahit dibuang sayang. Salam Eidul Adha

kuina berkata...

salam aidil adha..

ryann berkata...

salam raya korban

Aidil Fadzil berkata...

Salam, buah peria tu best sangat goreng campur telur. lama tak rasa. Itulah pahit-pahit sayang. Salam Aidil Adha.

Tie berkata...

Tak pe laa.... kita sebagai isteri kena ikut suami. Saling bertolak ansur... Kak tie pun gitu gak. Tahun ni raya korban di Klate...tahun depan diJohor... tak de masalah pun. Mak dan ayah dah faham.

LotsOfLove-Pearls berkata...

Salam Kak..
Selamat beraya juga..
Hehe..

Selamat hari Isnin..

naz ilyn berkata...

ain... insyaAllah keputusan terbaik kami pilih... biar pun pahit untuk ditelan.

FairyLilly.... salam aidiladha gak untuk fairy dan sekeluarga... begitulah kita isteri ni syurganya ditelapak kaki suami itu sudah cukup untuk kita kaum isteri mebuat keputusan yang terbaik.

nahmy... terima kasih beri komen... pada mulanya macam tulah cadangan sy tapi bila difikirkan semula.... takpelah mengalah walaupun mmg selalu mengalah.

zureen... selamat hari raya aidiladha untuk kamu sekeluarga gak...

Hisham.... balik... rumah mak mertualah...

izan... betul tu izan tp kata-kata yang menghiris tu yang membuat hati pedih tak salah kalau berbahasa... raya kat mana bukan satu masalah sebenarnya.

ibuayu... Alhamdulillah insyaAllah.

naz ilyn berkata...

siti... tulah kkdg rasa sian ngan mak sendiri... ada gak mak cakap'ko mmg lebihkan mak mertua ko jer' tp cakap baik-baik ngan mak alhamdulillah mak akak paham... mak merajuk gak kkdg.

kts... bukan sukar utk membuat keputusan sebenarnya sebab akak dah terima segalanya cuma kata-kata yang keluar itu agak pahit untuk ditelah...

~0~... dah takde maknenye nak merajuk dah bukan boleh merubah apa-apa pun...

noorlara... betul tu kak... mungkin besar hikmahnya...

kuina... salam aidiladha gak untuk akak sekeluarga.

ryann... salam hari raya aidiladha untuk ryann gak...

Aidil Fadzil... mmg sedap tuu... banyak khasiat walau pahit ditelan.

tie... mengalah bukan bererti apa-apa pun dan ini bukanlah kali pertama tapi ada sedikit terkilan dihati...

LOL... terima kasih lol.