CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS

Sabtu, 19 Disember 2009

aku anak minang...

Alhamdulillah...rasanya badan ni dah pulih sepenuhnya hasil sentuhan tangan Shafiqa mengurut...anak aku yang sorang ni kalau bab mengurut memang terer tapi lepas tu mula ler pening nak mutah dengan sakit perut. Bila nak tido jer mesti bawa bekas takut termuntah...kesian pulak.

Tapi kali ni saya rasa teruk sikit macam nak demam pun ada seram sejuk jer badan ni...lepas Shafiqa mengurut terus jer saya kasi dia asam garam bukan apa ni petua orang tua-tua supaya dia tak kena masuk angin macam saya.

Alhamdulillah elok nampaknya takde pulak dia ngadu macam-macam. Malam-malam sabtu ni apa lagi layan majalah 3 jerlah....cerita minggu ni tentang tanah minang kat padang.

Tak tahu ler hati ni tetiba jer rasa tersentuh bila tengok majalah 3 malam ni...teringat-ingat arwah abah...tutur katanya yang loghat minang tu seakan terdengar-dengar kat cuping telinga ni.

Terasa rindu dengan loghat minang...walaupun saya tak pandai cakap minang tapi kalau yang mudah-mudah tu boleh juga saya paham.

Jom layan lagu minang ni...



AYAM DEN LAPEH ( ANITA SARAWAK )


Luruihlah jalan payakumbuah
Babelok jalan kayu jati
Dima ati indak karusuah
Ayam den lapeh ai ai
Ayam den lapeh

Mendaki jalan padangsikek
Basimpang jalan ka biaro
Di ma ati indak kamaupek
Awak takicuah ai ai
Ayam den lapeh

Sikucapang sikucapeh
Saikua tabang saikua lapeh
Tabanglah juo nan karimbo
Oilah malang juo

Pagaruyuang batusangka
Tampek bajalan urang baso
Duduak tamanuang tiok sabanta
Oi takana juo ai ai
Ayam den lapeh

14 Luah rasa:

~0~ berkata...

teringat novel ujang dedulu..aku anak minang...best..

hisham berkata...

salam kak..kalo abg picit nk termuntah x..?? hehe

ain berkata...

akak suka gak lagu tu!!!

ima berkata...

salam ilyn...ima suka dengar lagu ni...sekadar hiburan...hehe

cik EPAL berkata...

lagu ayam den lapeh yang best! :)

INTAN RH berkata...

Pinjam Syafiqa kejap...bdn rasa lenguh2 nih.. :)

naz ilyn berkata...

~0~...komik ujang best tu..

hisham...w'slm hisham..klu abg yg picit geli geli geli ahak ahak...

ain...ayam den lapeh ooii jom nyanyi.

ima...w'slm ima halwa telinga.

cik EPAL...pandai ker nyanyi lagu ni...

INTAN RH...hehehe mmg selalu org pinjam shafiqa ni terutama adik ipar ngan mak mertua...

zue berkata...

nak suruh syafiqa urutkan bdan sbb dah rasa ongka.

suami akak org minang. bahasa minang mmg x faham klu bahasa negeri boleh lah.

hans berkata...

ingat ker crita anak minang dkt tv2 tu
huhuhu

Shais berkata...

suka dengar lagu ni....

izan berkata...

ilyn,

tekanang juo... zan pun tengok jugak, seronok kan.... abah zan speaking ngan zan tak jalan... melayu gak yang keluar... tu lar ruginya dari kecik tak praktik... faham tapi malu nak balas... tapi bangga jadi anak minang...

Zyma Saad berkata...

Meh sini sy kasik massage kat kepala.....meh la.

Huhuhuhu....

;)

HEMY berkata...

anita serawak ke yg nyanyi??siyes tak tau..tak mcam suara dia pn

naz ilyn berkata...

zue...hehehe shafiqa kata hari ni tak boleh ngurut nanti langgar pantang...

cakap minang ngan minangkabau ada beza sikit...cakap minang lagi pekat loghatnya...

hans...akak suke tengok...

shais...memang menghiburkan

izan...samalah lyn pun bangga jadi anak minang...kalau arwah sape jer orang minang semua sedara.

zyma...aduhhh!!! bestnya kalau kena massage mahu tertido...

HEMY...anita sarawak bukanlah penyanyi asal cuma dinyanyikan semula oleh beliau.