CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS

Sabtu, 5 Disember 2009

tuan ladang bawak ikan....

S: ibuuu!!!! ayah tepon.

A: Assalammualaikum....

I: Walaikumusalam.....emmmm adepe bang.....???

A: lyn abang nak mintak tolong sikit boleh tak...???

I: (ishhh!!! laki aku ni apehal lak ni.... nak tambah cawangan kerrr???) nak mintak tolong per???

A: ni!!! cik abang balik bawak ikan sebarau.....awak balik kampung tolong masak boleh tak???

(cik abang tu panggilan bagi adik ipar yang bungsu, dia ni kembar yang lahir dulu dipanggil abang)

I: emmm....okler....


Rumah mak mertua takler jauh sangat lebih kurang 10minit jer dari rumah saya.

Dalam perjalanan terpikir-pikir nak masak ape ikan sebarau ni....sebelum ni tak pernah pulak masak ikan sebarau....cukup ker nak makan ramai-ramai ni.

Ni pun dah satu kereta bala tentera saya angkut semua kalau makan bukan sikit-sikit punya.

Tu belum tambah mak mertua, si kembar, saya enam sekeluarga, adik ipar empat sekeluarga....ishhhh cukup ker????

Sampai jer terus adik ipar tunjukkan ikan yang dibawa balik....sebenarnya adik ipar ni tuan ladang kat ladang sungai tawing kluang...disebabkan teringin nak makan ikan sebarau dia suruh jer pekeje ladang yang kaki pancing tu pancingkan ikan tuk dia....kebetulan dapat pulak tu....memang rezekilah jawabnya.

Berat dua ekor ikan tu 4 kilo dan harganya cuma 30 hinggit jer...murah tu apa lagi sambar jerlahkan....tapi yang sekor lagi tu tak tahu lak ikan apa....sape yang tahu boleh ler bagi tahu ikan apa tu....Haiii...nasib baik ler dia nak siang ikan tu kalau tidak abis ler jejari montok ku ni....dia punya sisik sebesar duit 50sen adusss....
Tengok ler tu...dapur tu dari letak kat atas dah duduk kat bawah sebab kena pakai kuali sebesar-besar alam.

Cari punya cari pinggan yang paling besar kat rumah mak mertua ni tak jumpa...pakai yang ado jerlah ambik ko dulang besar baru muat.

Aduhhhh!!!!! akhirnya siap jugak....tapi tak tahu ler pulak apa ker nama masakan saya ni....mula-mula kanda suruh masak lemak cili api tapi bila tengok punya ler besar ikan manalah ada periuk yang besar nak muat masak ikan ni.

Last-last adik ipar kata masak jer pekat-pekat lepas tu siram jer kat atas ikan tu....lepas tu apa lagi bedal ler....sila....sila.






11 Luah rasa:

♥ Xett Hereen ♥ berkata...

huish!
besa giler ikan.
terliur nengok ha.

hoh!

Tie berkata...

Suami kak tie selalu bawak balik ikan sebarau tu... kak tie tak berapa suka sebab banyak tulang, hehe.. mengada2 pulak.

Biasa goreng garing2 pastu ratah je.. kalau masak berkuah ni, kak tie masak stim limau... isinya memang sedap..cuma malas nak makan. Kak tie biasa eksport ke klate, adik beradik suami tu suka.. lagipun suami boleh makan ramai2....

Hisham berkata...

salam kak...mak ooii...sedapnyer...dhla x mkn lg ni..sarapan pn blum...nyesal plak tertgok ikan tu...hehe

FairyLilly berkata...

salam,
mengancam betul la nengok ikan tu. kuah pekat tu letak cili api ke..

ima berkata...

besarnya ikan tu sampai kena letakkan dalam talam...ima memanglah tak pernah makan...apa lagi nak tahu namanya...hehehe

hans berkata...

mak aih
besarnya ikan
bakaq pun sodap nih

naz ilyn berkata...

xett Hereen...memang besar punyaaa!!!

tie...mmg banyak tulang kak tie tapi kalau ikan pun dah besar tulang pun besar gak jadi senang nak makan...cuma budak-budak bawah umur dilarang makan..hehehe.

Hisham...ishhh!!! sham mehlah sini makan ramai-ramai lagi syok mak mertua depan mata pun tak sedar..hehehe.

FairyLilly...akak ni kalau masak tak pedas mmg tak sah maklum ler tekak orang minang...tu dah sah-sah lada cili dik.

ima...ni jenis ikan sungai ima sekarang ni mmg susah nak jumpa.. kat sungai yang bersih dari percemaran jer boleh dapat...dia punya harga jangan cakap ler mmg mahal...tapi sedap dan segar.

hans...betul tu hans bakar mmg sedap cecah air asam mmg besttt punya!!!

~0~ berkata...

sedap tue kak...

yummy..

um. masyitah berkata...

Tu diaaa..besarnya ikan niii.
Sedapnye..

izan berkata...

ilyn..

besar sebarau tu... zan x makan ikan tu... klu dpt dirumah x tau nak buat masak apa tu.. tapi suami zan kata bakar sedap.. manis katanya.

tu lar ilyn... mlm ni baru balik dr pekan pi beli pembakar sate... dia nak bakar ikan lar pulak si iwan tu... musim-musim cuti sekolah ni..keje pancing ikan bakar ikan...

ku tak sempurna berkata...

first time dgr nama ikan ni...
besar betul ikannya.. siap kena letak dlm dulang... :D

cukup ke tak makan ikan tu??
klu tak cukup, pancing lagi :D