CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS

Jumaat, 11 Disember 2009

sidang Jumaat...


Muhammad bin Basyir berkata:

Semalam kamu lewat sebagai saksi yang adil

Harimu ini juga menyaksikan perbuatanmu

Jika semalam engkau berbuat buruk

Lipatkanlah kini dengan kebaikan, engkau terpuji

Jangan engkau tunda perbuatan baikmu sampai esok

Barangkali esok akan datang namun engkau telah tiada

Telah engkau lakukan dosa yang kau inginkan

Kau tunda juga taubat dimasa datang

Sedang mati datang di saat tiada terduga

Itu bukan perbuatan orang berakal.




Nabi Daud as berkata kepada Nabi Sulaiman as,
"Dapat dilihat ketaqwaan seorang mukmin dengan tiga hal. Baiknya tawakal dalam sesuatu yang dia dapatkan. Baiknya redha dalam sesuatu yang dia peroleh. Serta baiknya kesabaran terhadap sesuatu yang tiada."



Mestinya engkau bersabar atas kehilangan sesuatu yang hilang
Tidak perlulah engkau bersedih
Jika dunia menawarkan kemerlapannya
Maka sabar terhadapnya alamat kebaikan dan warak
Patahkan nafsumu selalu
Kan kau dapat apa yang kau inginkan.

Sabar itu kunci cita-cita
Selalu menolong tiada hentinya
Sabarlah mesti panjang beberapa malam
Barangkali kedukaan akan bertukar kepada kesukaan
Barabgkali keberhasilan itu tergantung pada kesabaran
Yang tidak mungkin itu tidaklah ada

Sabar itu tali iman yang kuat
Benting pertahanan dari tipuan syaitan
Sabar punya akibat terpuji
Akibat tergesa-gesa adalah rugi
Jika kau bertemu saat menyedihkan
Itu biasa tabiat zaman
Kenakan baju kesabaran.
















8 Luah rasa:

ain berkata...

kdg2 susah gak nk bersabar bila sabar dh dihujung hujung.huhu

FairyLilly berkata...

salam,
rasa tersentuh lak ngan tazkirah hari jumaat ni. Semoga kita diberi kesabaran dlm apa jua dugaan yg dtg. mmg diucap senang, nak pupuk sifat sabar tu yg kadang ada kureng sikit

hans berkata...

hurm
betul lah tu

ima berkata...

salam ilyn...tersedar sejenak tak kala membaca tazkirah jumaat tu!!!
terima kasih kerana berkongsi ilmu...

izan berkata...

ilyn,

saling ingat mengingati membawa kebaikkan.... walau sebesar zahrah...

kalau tidak kepada org lain... kepada diri kita sendiri pun dah baik.

hisham berkata...

salam...sy ni jenis x sbr la kak..cube nk sbt..xpi..ssh ler..xper sy cube n cube k...hehe..

kuina berkata...

sabar separuh dr iman tp nak dpt separuh pun susah bebenar..

Tie berkata...

Errr......

Sedar dan insaf !!