CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS

Khamis, 24 Disember 2009

hah!!!....kan dah kantoiiiii.....

port baik punya....


Saya memang hangin satu badan aritu....dah macam samseng kampung pasir berdengung makcik yang selalu kontrol ayu ni.

Ceritanya begini....saya kat dapur tengah tanya anak saya siddiq...abang long gi mana dah azan asar tak balik lagi solat pun belum.

Tiba-tiba terdengar suara budak riuh-riuh....saya pun capai tudung terus keluar ikut pintu belakang...rasanya suara tu datangnya dari rumah hujung.

Rumah hujung tu kanda baru sewakan dua bulan lepas pada seorang lelaki bujang. Penyewa ni selalunya balik lewat petang sebab berkerje.

Dah beberapa hari ni saya tengok ada beberapa orang anak jiran duduk melepak kat tepi rumah tu dan ada juga duduk bersenang lenang kat atas pokok mangga tepi rumah....kalau setakad duduk-duduk berborak-borak saya masih tak kisah lagi.

Saya berhenti selang sebuah rumah dari rumah sewa saya...dari atas pokok kelihatan dua orang budak tapi tak nampak muka sebab terlindung dengan daun pokok mangga.

Yang memeranjatkan saya lagi menaikkan hangin saya bila saya nampak plastik tergantung kat dahan pokok kat dalamnya ada setin gam. Dia orang hidu gam kat rumah saya......

Dan dua orang budak sedang pegang plastik yang berisi gam dan memberikan kepada budak yang satu lagi.

Saya dengan suara halelintar...

"hoooooiiii!!!!!!!......budak dua orang kat atas pokok tu ko buat apa hahhh!!!!!..."

(panggil hoi sebab tak tahu nama..)

"ko dua orang pegi balik sekarang..."

"cik tak nak tengok muka ko kat sini..."

"ko tahu tak ni rumah cik....ko buat apa hah!!!...ko hidu gam kat sini ekkk!!!..."

Selain budak dua orang kat atas pokok tu ada lagi beberapa orang duduk kat tepi dinding rumah...terpinga-pinga dengar suara makcik ayu ni.....

Saya masih tak puas hati takut budak dua orang tu tak berambus lagi....saya balik capai kunci kereta terus gi rumah sewa saya...tengok salah seorang budak yang saya sergah tadi masih ada buat muka selamber...

Makcik ayu masih tak puas hati...."hoiii!! anak S###rin ko pegi balik sekarang..."

Sebenarnya semua budak-budak tu anak jiran sebelah menyebelah rumah saya...kebanyakkannya sebaya anak saya.

Makcik ayu nak bersyarah...

"ko semua kalau nak duduk-duduk ker apa...cik tak marah....duduk ler...tapi cik tak suka ko semua buat tak senonoh kat rumah cik ni....kalau ko semua tak dengar cakap cik....cik repot polis nanti..." cehwah macam berani sangat makcik ayu ni....

Budak yang hidu gam tu salah seorangnya baru berumur 12th....yang saya nampak cuma dua orang yang lain tu saya tak mahu cakap mereka terlibat sama sebab saya tak nampak dan saya tak marahkan budak yang lainnya cuma dua orang yang buat tak senonoh tu jer.

Kanda balik jer terus makcik ayu ngadu...malamnya kanda panggil anak jiran sebelah yang ada juga masa tu...beri amaran...dan beberapa orang lagi...pucat lesi budak-budak tu.

Kira makcik ayu ada orang kuat ler....

Amaran: Kalau semua atau salah seorang dari budak-budak tu buat pekara yang tak baik dengan anak bujang saya...saya pastinya buat laporan polis.

(shafiq yg tak tahu apa2 tiba2 kena maki seranah dengan salah seorang dari budak2 tersebut kira otai ler tu...duduk kat rumah baris depan rumah saya.....ingat cik kenal mak ko...)

TAKUT TAK DENGAN MAKCIK AYU NI....HAHAHAHA.









15 Luah rasa:

Tie berkata...

Laa... kat sini pun ada, Lyn.

Kak tie dah pesan kat si bujang tu. Kalau taknak otak tu mengecut, jauhlah dari gam tu. Memang sah-sah jadi biol!

Kata sibujang tu ada sekali dia tengok budak sekolahnya dok pegang plastik. Dia ingat minum air.. rupanya dok hidu gam tu laa.. Rosak habis anak bangsa kita..

Sayang betul! Patutlah nak belajar pun tak boleh. Otak dah rosak, jadi pelupa bila hidu gam ni. Kalau yang ada asthma tu memang terus kong!

Fara berkata...

bila makcik ayu bersyarah gini la jadinya...hihihi. tabik spring makcik ayu. toing!!!!

Mak Su berkata...

sampainyer hati dorang merosakkan diri sendiri...

wah, garang ek :)

(utk kebaikan)

e_ja berkata...

cayalah makcik ayu!!..hehe..tegur utk kebaikan..bdk2 skrg ni mcm2 lah..huhu..risau bila fikir ank sendiri ni..

zureen @ mama berkata...

Budak2 sekarang dah macam2 cerita..risau dibuatnya..

Mak bapak sila ambil tahu apa yg anak2 anda buat diluar ye..

ain berkata...

baru 12 thn dh hidu gam. Apa nak jadi ye, Parents dia org tahu ke tak???

amiys berkata...

hehe..sy laa tuh,blog yg lama sy letak koleksi puisi jer..time kasih:)

hisham berkata...

salam kak..nape sekeh2 je pale bebudak tu...

izan berkata...

mmmmaakk ccciiikk aaaayyyuuu...

saya pun sama dah ketaq lutut... rasa nak tercabut telinga ni...

hihi... ye begitular, kalau boleh anak orang kita buat seperti anak kita sendiri. bukan apa kerana sebangsa dan seagama.. sayang anak bangsa dan seagama.

mudahan jauhkanlar anak-anak kita dari terpengaruh ... amin.

hans berkata...

mak ayah diorang tak tahu ker sis?
risau dgn budak2 skrg
terlebih berani nak cuba benda bukan2

Zyma Saad berkata...

Menakutkan.....
Dunia semakin maju dan pesat membangun.....masyarakat pulak semakin maju hisap / hidu gam...

Mmg rugi besar andai hidup dah rosak...

Minta dijauhi...
:)

yoro okino berkata...

kat umh sya dlu pon bnyk kes nie
dorng suke isap2 dlm semak
teruk..

naz ilyn berkata...

tie...betul tu lama-lama boleh jadi mereng otak budak-budak ni...bahaya betul.

fara...tu baru sikit tu fara...ada panjang lagi...silap-silap berdarah telinga dengar..hahaha.

Mak Su...tu ler mmg tak saya diri sendiri utk kepuasan tah apa-apa tah...

e_ja...cuti sekolah klu takde keje tu yg buat bukan-bukan tu...

zureen...tak tahu ler tu...tp lepas kena sergah ngan akak mesti kecut perut budak-budak tu takut akak repot kat mak bapak dia org...

ain...tu ler mak bapak dia org ni mmg tak tahu anak dia org buat tak senonoh kat luar...

amiys...sesama...akak tertipu gitu..hehehe.

hisham...w'slm...ingat nk sekeh gak nasib baik anak orang klu tak akak gantung jer...hahaha.

izan...jgn takut makcik ayu tak mkn orang cuma telan org jer...hiiihiiiihiiii.

hans...yg jadi masalahnya mak bapak dia org tak tahu...mmg akak tak nk cakap pun ngan mak bapak dia org sbb dia org bkn percaya pun...jadi akak marah jer ler ank dia org tu pun klu dia org nk dengar...lepas tu terpulang ler pd budak2 tu....

zyma...ku terus mcmtu sape nk jadi pengganti atau pewaris bangsa...

yoro...klu kat dlm semak lantak ler situ...akak cuma main mata jer...sbb selain kita boleh tegur dgn kata-kata dgn perbuatan pun boleh gak..

 IRIS  berkata...

salams sis...


takutttttt. hehehehe

naz ilyn berkata...

IRIS...w'slm...mekaceh singgah...