CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS

Rabu, 7 Januari 2009

manusiakah engkau atau...

kita berkongsi alam semesta
menikmati yang tersedia
tidak mengenal siapa kita
warna kulit agama juga bangsa
keturunan atau di mana kita berada

sesama kita merasa
langit yang sama jua kita jujung bernaung
tapi mengapa masih ada sengketa
sedangkan kita di sini bergelak ketawa
di sana ada mata yang berkaca

di sini girang gembira
di sana hanya bahasa berbicara di mata
jiran sebangsa buat tak tau aja

hanya memerhati bagai tiada apa yang terjadi
bukan meringani malah membebani
mengapa jadi begini
mengapa sekatan harus didahului
bumi anbiyah bergolak lagi
adakah ini dinamakan era moden lagi globalisasi

bukan cerita baru
kaum yahudi mengganas menghujani peluru
israel laknatullah berhati kaldu
membiarkan peluru tak bermata menjadi guru
kejam! kejam! kejam!

jet perjuang berlawan dengan batu batuan
mana hilangnya peradaban
mana perginya isu kemanusian yang diperjuangkan
wanita bangkit melawan
mempertahankan maruah walau terkorban
asalkan mati dalam kepuasan

segalanya kian meruncing
pembunuhan anak-anak bakal perjuang
segalanya lanjutan dari cerita yang panjang
genarasi ketiga sekarang berjuang
walau tanah air sendiri tak pernah terbayang
sedari kecil hingga remaja menggalas senapang

mayat kanak-kanak wanita bergelimpangan
hari-hari pasti ada kematian
terlalu biasa bukan mengejutkan
tragis mengayat hati ohhh... sukar diluahkan

kita tak kenal hati dan wajah
hanya bersudara seagama
marilah kita bersama berdoa
agar palestin dilindungi Allah
agar anak-anak tak berdosa dipelihara
kaum wanita dijaga














25 Luah rasa:

yani_worldpeace berkata...

ya Allah, tak boleh tengok ni...rasa nak termun...

kesiannya nasib mereka di Gaza, dah takde perasaan perikemanusiaan dah

noorlara berkata...

naz,
kekadang malas nak dengar radio dan tengok tv sebab tak kose dan sebak sgt bercampur ngan rasa geram sesangat. Tapi siapakah kita untuk menghentikannya sedangkan kuasa besar dunia islampun wat derk jek, apapun selain menderma mengikut kemampuan dan ikhlka bersama kita doa ari-ari untuk kesejahteraan rakyat palestin tu!

ku tak sempurna berkata...

laknatullah Israel...

marilah pakat doa utk kesejahteraan Palestin yg tak pernah sejahtera itu...

julietchun berkata...

Doakan juga moga bantuan makanan dan juga sukarelawan selamat ke sana.

naz ilyn berkata...

yani...

bukan nak termutah lagi yani... rasa macam nak terkeluar isi perut menahan kemarahan yang bergelodak.

p/s: rejim zionis! zalim!

`````````````````````````````````````

noorlara...

tu ler memang tak sanggup melihat mayat-mayat yang tak berdosa mati begitu aje bergelimpangan macam tiada nilai bagi mereka nyawa yang melayang... huhuhu

naz ilyn berkata...

kts...

jangan sesekali berputus harap... walau pun harapan tak pernah datang menjengah... di sini derita... di sana insyaAllah bahgia sebab tu mereka tak pernah gentar dengan hujan bedelan peluru dari jet perjuang.

`````````````````````````````````````

julietchun...

mudah mudahan... sesama ler kita berdoa agar dipermudah segala bantuan yang dihulurkan sampai kepada yang amat-amat memerlukan.

nurdaniella berkata...

sedih tengok mereka yang jadi mangsa kekejaman israel laknat ni.. kebanyakannya anak2 kecil yang tak berdosa.. pelik dengan jiran sebelah yang seagama tapi tak nak menghulurkan bantuan.. mesir contohnya, bukan setakat tak membantu malah menyekat mereka yang ingin membantu dari masuk ke gaza dari sempadan mereka.. pelik, pelik..

Haris Hauzah berkata...

arghhhhhhh

::SRISUFI:: berkata...

salam sis...


huurrrmmm
sekali lagi sri lepaskan kemarahan yang amat pada Yahudi laknatullah itu...semoga mereka cepat musnah ditelam bumi....

sedih nya sri ....

Tukang cerita berkata...

Salam ziarah kembali...

Doa ku pohon untuk kesejahteraan mereka yang teraniaya...
aminnn....

naz ilyn berkata...

nurdaniella...

tu lar pasal kenapa ler negara sejiran sebangsa buat tak endah atas apa yang menimpa pada negara jiran mereka... siap buat sekatan bantuan lagi... apa makna tu.

`````````````````````````````````````

haris...

selamat bertandang ke laman lurah rasa... tiada kata bahasa untuk digambarkan....

naz ilyn berkata...

srisufi...

salam kembali... moga segera Allah menurunkan segala bala tentera untuk menghapuskan yahudi laknat biar hilang dari bumi palestin.

``````````````````````````````````````

tukang cerita...

selain memberi sumbangan berbentuk wang riggit, harta benda, tenaga dan sebagainya... hanya doa dari kejauhan sesama kita kirimkan.

pelangi cikmi berkata...

geram betul... kanak-kanak yang tak berdosa yang jadi mangsa...Ya Allah selamatkanlah mereka disana..

naz ilyn berkata...

cikmi...

sedih betul bila tengok kat tv kanak-kanak yang tak berdosa mati bergitu jer... tak berhati perut betul... manalah perasaan mereka.

p/s: moga cepat lar Allah beri pembalasan.

ain berkata...

kalau baca keganasan israel ni, marah saya meluap2...tp tak de kuasa nak hentikan semua. Hanya doa semoga palestine terselamat. tak sanggup tengok knk2 jd mangsa, terfikir klu anak2 saya menerima nasib yg sama...Nauzubillah.

Shais berkata...

salam...

tak sanggup nak tengok lama-lama.

syahid...mereka yg mati semasa peperangan.

naz ilyn berkata...

ain...

hati ibu mana sanggup melihat kanak-kanak terbunuh... hanya manusia yang berhati binaang sanggup melakukan perbutan keji lagi terkutuk tu...

p/s: hanya mampu berdoa dari kejauhan moga mereka diselamatkan

`````````````````````````````````````

shais...

wanita yang lemah sanggup bangkit memikul senjata untuk mempertahan maruah diri juga sanggup berkorban nyawa untuk melindungi anak mereka yang tak tau apa-apa... huhuhu sedih betul... kejammmm!

izan berkata...

naz,

itu yang tak sanggup nak beli paper... tersentuh hati.

ngapalah ujud manusia berhati kejam.
tak terpikir ke mereka jika berlaku pada keluarga mereka yang membuat angkara itu.

sedih.....

~mardihah~ berkata...

kak naz,

bak kata haris hauzah..
arghhhhhhhhhhhhhhhhhh..
bagaimana kita mahu membantu mereka ini? doa.......doa dan doa...

Qaseh berkata...

tak sanggup tengok anak2 kecil dan warga tua dan masyarakat Gaza yang tak berdosa terlibat sekali dalam kancah peperangan..mungkin di dunia mereka terseksa, namun di akhirat kelak pasti kebahagian diperolehi..

Laknattullah ISRAEL!!!

Qaseh berkata...

kak lyn..jangan lupa amik award kat n 3...

naz ilyn berkata...

izan...

yang pelik tu kenapa ler israel mengebom tempat penempatan kanak-kanak dan wanita... suka-suka jer nak bunuh orang...

`````````````````````````````````````

dihah...

berdoalah selagi terdaya... moga semua doa kita sampai kepada mereka.

naz ilyn berkata...

qaseh...

insyaAllah... dengan kematian mereka didalam darurat peperangan menegakkan islam juga mempertahankan tanah air mereka... bertambah hendaknya ahli syurga yang syahid.

p/s: lain macam jer ni mesti nak tag akak... biasa tau. akak allergy dengan tag ni.. nanti akak timbang kilo kalau ok layannn.

A Peacemaker berkata...

salam..
israel is shit..sama juga sesetengah negara arab lain yg hanya tengok saja..mmng sedih tengok budak tu yg hanya nampak kepala saja..
arghh..sedih..geram..sakit hati..

naz ilyn berkata...

peacemaker...

selamat bertandang ke laman lurah rasa... pasti semua orang yang ada peri kemanusian akan merasa begitu bila melihat kekejaman yang dilakukan rejim zionis... tak tau lar mana perginya isi perut mereka.