CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS

Selasa, 31 Mac 2009

teman sejati...


Suatu hari, gadis kecil bernama Habibi meminta kebenaran daripada ibunya pergi bermain dengan anak jirannya di rumah sebelah.
Ibunya memberi kebenaran dengan syarat dia berjanji pulang ke rumah sebelum jam enam petang.

Pada pukul enam petang, Habibi masih belum pulang. Ibunya sabar menanti di muka pintu sambil mengomel-ngomel mengenai kelewatan anak manjanya itu.

Selepas 25 minit berlalu, barulah wajah Habibi muncul di pintu hadapan rumahnya. Ibunya yang cuba mengawal perasaan geram lantas bertanya kepada anaknya itu, "Kenapa lewat Bibi?"

"Maafkan saya ibu. Waktu saya nak pulang ke rumah anak patung Zurin pecah," jawab Habibi degan sedikit pelat.

"Oh, begitu," balas ibunya. 'Jadi Bibi tolong Zurin baiki semula anak patung dialah?" teka si ibu dengan wajah yang penuh tanda tanya.
"Taklah," balas Bibi. "Bibi cuma tolong dia nagis jer," tambahnya lagi.

*************************************************************************************

Ada dua orang sahabat yang keluar berperang bersama-sama. Seorang daripada mereka berdua tercedera dan tidak dapat bergerak bagi mencari tempat perlindungan.

Rakannya yang setia tadi terus berlari menuju ke arah temannya yang cedera bagi membantu mencari tempat perlindungan. Sedang pada masa itu, ketua mereka memberikan arahan berundur.

Apabila sahaja tiba di tempat perlindungan, dia mendapati rakanya sudah mati. Sedangkan dia pula mendapat kecederaan yang parah.

Ketuanya marah dengan apa yang berlaku. "Saya dah katakan kepada awak tadi supaya berundur. Sekarang saya kehilangan kedua-duanya, awak dan rakan awak ini. Ini tidak berbalaoi sama sekali," tengking ketuanya dengan marah.

Tentera yang hampir mati itu membalas, " Tetapi tuan, samasa saya mengangkat kawan saya tadi, dia kata, "Kudin, saya tahu awak pasti datang kepada saya."

32 Luah rasa:

Tie berkata...

He he...lucu la pasal budak yang sama2 nangis tu...memang teman sejati!!

ain berkata...

betul2 good fren mereka2 ni kan.

Suzi berkata...

teman sejati akan sanggup bersama tika suka dan duka...tapi bkn senang nak cari teman sejati....

LotsOfLove-Pearls berkata...

memang teman sejati ar..
lawak plak tolong nangis..
mak budak tu mesti tahan2 jer ketawanya dlm hati..
huhu..

thanx for sharin kak.
besh citer nie..

**teringat lagu Bunga..
Aku Pasti Datang..

SRISUFI berkata...

Serius memang teman sejati depa tu akak. Alangkah bestnya jika saya ada teman sejati seperti ini. Adapun, dah kawen dan jauh.

=)

izan berkata...

ilyn,

zmn skrg susah nak cari kwn sejati.

tapi mmg tak dinafikan - boleh berkongsi susah dan senang.

julietchun berkata...

ada ke kawan yg sanggup tolong nangis sama2 kita tem dewasa nih?

ima berkata...

alangkah bahagianya punyai teman sejati....tapi masih adakah lagi teman sebegitu...

iNsaN BiaSa berkata...

haha..comeynya tlg nangis yer...kdg2 budak2 ni nmpk matang dr usia sbnr mereka..org yg dah tua plak cam budak2..kadang2...

kuIna Jentayutiara berkata...

lucunya budak tu...

sma2 main & sama nangis....... uwa...........

naz ilyn berkata...

tie...
budak2 ni kalau tengok kawan dia nangis dia pun ikut nangis juga... ati dia pun ikut sayu... tu yang tolong nangiskan tu... hihihi

naz ilyn berkata...

ain...
perasaan dan jiwa kanak-kanak terhadap kawannya masih menebal... kalah kita orang dewasa.

naz ilyn berkata...

suzi...
sahabat setia semasa zaman kanak-kanak jer bila dah dewasa masing-masing mengikut haluan sendiri... itu yang banyak terjadi.

naz ilyn berkata...

LOL...
pandai pulak budak tu buat lawak...

naz ilyn berkata...

SRISUFI...
menjadi sahabat dari jauh kkg lebih baik... kata orang jauh bau bunga bila dekat bau t..k

naz ilyn berkata...

izan...
bila kita rasa tertekan sahabat atau teman baik amat kita harapkan... boleh juga pinjam telinga dia... hihihi

naz ilyn berkata...

juliechun...
tulah sahabat bila masa kecil jer bila besar semua hilang... tak taulah kenapa ekkk...

naz ilyn berkata...

ima...
ada tapi susah nak cari... kalau berkawan dengan kita mesti ada sebab... nak cari yang betul-betil ikhlas mmg susah... lagi satu tak boleh tengok kita lebih sikit...

naz ilyn berkata...

insan biasa...
budak-budak ni kita tak boleh jangka apa yang dia fikirkan... kkg ada logiknya...

naz ilyn berkata...

kulna...
kalau berebut mainan pun macam tu gak... sorang nangis dua-dua nangis... budak-budaklah katakan...

Bunga Rampai berkata...

Murninya persahabatan. Alangkah beruntung andai persahabatan terus berkekalan begitu hingga ke hujung hsyat.

Salam :)

Insaflah berkata...

Hendak ketawa dan hendak menangis.

Shais berkata...

teman sejati

naz ilyn berkata...

BR...
harap-harap kita pun macam tu jua... untuk persahabatan yang kekal dan berpanjangan mesti punya hati yang ikhlas...

naz ilyn berkata...

Insaf...
selamat bertandang... itulah yang tersurat dan tersirat

naz ilyn berkata...

Shais...
kita teman sejati...

zureen @ mama berkata...

Bagusnya kalau dpt banyak kawan mcm tentera itu..(Tidak meninggalkan kita diwaktu kesusahan..itulah teman yg dicari..)

ku tak sempurna berkata...

kawan masa ketawa berlambak..
kawan masa menangis tu yg susah nak cari...

LotsOfLove-Pearls berkata...

tulah pasal kak..
tapi sebenarnya dia xwat lawak. dia cakap jujur jer.
huhu..
bebudakkan bendul jer..
mcm LOL..
ngeeeee

naz ilyn berkata...

Zureen...
mmg seronok... sy sendiri masih punya ruang kosong untuk seorang teman sejati... kita kawan.

naz ilyn berkata...

kts...
kenapa ekk... teman sejati yang setia dan ikhlas susah nak cari... yang depan baik kat belakang kutuk-kutuk kita bersepah... cuba tanya diri kita adakah kita teman sejati....

naz ilyn berkata...

LOL...
betul tu sekurang-kurangnya dia jujur... walaupun nampak macam lawak...